Het gaat goed met de Thalys

Rotterdam, 21 juni 2018. Tegen een achtergrond van duurzame groei kondigt Thalys voor 2019 naast nieuwe bestemmingen ook een volledig vernieuwd design van de treinstellen aan. Axel Enthoven tekende samen met matali crasset het nieuwe ontwerp uit. Het aanbod, dat begin dit jaar werd herzien, zal verder evolueren met de komst van een nieuw vrijetijdsaanbod “Premium Mini” in september. Agnès Ogier, CEO van Thalys, licht toe hoe die projecten onderdeel uitmaken van een ambitieus business plan: “We streven ernaar om als bedrijf zowel digitaal sterk te staan als om een 100 % Europese cultuur te bestendigen. Het sleutelwoord is ambitie, met het oog op een internationale mobiliteit die steeds toegankelijker én duurzamer wordt voor iedereen.”
Thalys rijdt in de zomer ook al één keer per week tussen Amsterdam, Brussel en Marseille. Die trein stopt ook te Valence en Avignon. Vanaf april 2019 gaat er bovendien een dagelijkse Thalys rijden tussen Amsterdam en Disneyland (Marne la Vallée). Die trein vervangt de Thalys naar Lille, die per december wordt geschrapt. De trein naar Lille werd in 2014 geïntroduceerd, maar voldeed niet aan de verwachtingen. “De bezettingsgraad bedroeg gemiddeld maar 20 à 25 procent, zelfs met lage prijzen”, aldus Agnès Ogier, algemeen directeur van Thalys.
Het volgend jaar barst van het goede nieuws voor internationale reizigers. Ten eerste zal het oosten van Parijs vanaf april volgend jaar, dankzij twee nieuwe bestemmingen, Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée, in directe verbinding staan met zowel Amsterdam, Rotterdam, Schiphol als België. Met een optimale trajecttijd (vanuit Amsterdam: 3.26 uur en 3.40 uur) biedt dit heel wat mogelijkheden voor zowel vrijetijds- als business klanten. Op lange termijn verwacht Thalys zo’n 300.000 reizigers op deze route. Hoe veel vliegtuigen zijn dat? Daarnaast wordt tussen Brussel en Bordeaux in juni 2019 een nieuwe “Thalys Soleil” ingehuldigd: vanaf €40 kunnen Belgische reizigers elke zaterdag met deze nieuwe zomerse rode treinrit in 4.07 uur reizen tussen deze twee steden. Vanaf de 2e helft van 2019 zal er een fikse vernieuwingswind waaien, want Axel Enthoven (Yellow Window) heeft samen met de ontwerpster Matali Crasset de treinstellen volledig heringericht. Met 7 % extra capaciteit zullen deze treinen met de codenaam “RubY” (de renovatieronde zal in 2022 voltooid zijn) de ontwikkeling van de Europese mobiliteit kunnen helpen ontwikkelen en een maximaal comfort voor de passagiers kunnen blijven garanderen. Als kers op de taart zullen er plaatsen voor fietsen voorzien worden in de treinstellen.
Het eerste treinstel in de nieuwe look zal in de herfst van 2019 over het spoor rollen en de stempel dragen van Yellow Window, de Belgische onderneming van Axel Enthoven, die zelf ook al de vorige vernieuwing uit 2009 voor zijn rekening nam. Het hele ontwerpproces werd begeleid door de beroemde Franse designer Matali Crasset. De vernieuwing gebeurt in het SNCF-technicentrum in Hellemmes en plaatst comfort centraal, meer bepaald door de keuze van de zetels. De kwaliteit van de zitplaats draagt immers sinds haar ontstaan bij tot de sterke reputatie van Thalys.
Een nieuwe wind in het kleurenpalet, de keuze van de materialen, de kwaliteit van vorm en afwerking, het oog voor detail, tal van functionaliteiten en een grote bar: Thalys wil de mooiste rode trein op aarde ontwerpen en doet daarvoor een beroep op de allergrootste namen uit de internationale designwereld. De naam van de gerestylede trein werd bedacht door de eigen medewerkers: “RubY”. Een edelsteen, met een naam die internationaal begrepen wordt. RubY verwijst naar de rode kleuren die onlosmakelijk met het merk zijn verbonden en weerspiegelt hoeveel waarde de medewerkers van Thalys hechten aan reisplezier. Groei en duurzaamheid moeten hand in hand gaan. Daarom is de optimalisatie van de ruimte aan boord (meer bepaald door opslagruimte te benutten die vandaag niet wordt gebruikt) een goede gelegenheid om de groei van Thalys te koppelen aan nog meer inspanningen voor het milieu. Met de gewonnen ruimte is er niet alleen meer plaats voor bagage maar ook extra zitplaatsen. Ook het vermelden waard: in elk treinstel zullen er toiletten met helder water en een nieuwe ruimte voor fietsen (twee niet-gedemonteerde fietsen) worden geïnstalleerd.
De ruimtes zijn ontworpen om zich aan te passen aan evoluties in de dienstverlening. Dit is vooral het geval in de bar-ruimte, met barista’s die niet langer achter een gesloten toonbank, maar meer in een open ruimte zullen werken. De nieuwe treinen zullen natuurlijk wifi blijven aanbieden aan iedereen aan boord, maar ook schermen die de toekomstige diensten en de digitalisering van passagiersinformatie mogelijk maken.

Ontdekt hier de nieuwe Thalys

Thalys al meer dan 20 jaar
Al meer dan twintig jaar brengt Thalys de culturen en de economieën van de vier landen waar ze actief is dichter bij elkaar. In 2017 mocht Thalys voor het eerst meer dan zeven miljoen reizigers vervoeren op één jaar tijd. Vanuit Amsterdam brengt deze hogesnelheidstrein je in 1.51 u. naar Brussel en in 3.18 u. naar Parijs. Thalys onderscheidt zich door haar uitzonderlijke service: ergonomisch comfort, een meertalig onthaal en kwaliteitsvolle catering. In 2008 al was Thalys pionier op het vlak van Wifi aan boord. Sinds december 2017 biedt Thalys drie serviceniveaus aan: reizen in de klasse “Standaard” kan vanuit Nederland vanaf € 35, “Comfort” biedt een eersteklaservaring zonder extra kosten, en “Premium” een uitgebreide waaier aan diensten, inclusief een maaltijd die aan de zetel wordt opgediend. Thalys is sinds 2015 een volwaardige spoorwegmaatschappij, met SNCF en NMBS als aandeelhouders.

Bron en foto’s: Thalys