In een samenwerking tussen Het Utrechts Archief en het Spoorwegmuseum in Utrecht brengt WBooks een prachtig boek uit: Utrecht Centraal, wat een geïllustreerde impressie van formaat is geworden. Beide instellingen hebben een uitgebreide verzameling historisch beeldmaterieel van het station in hun collecties en voor deze bijzondere terugblik hebben ze hun krachten gebundeld. Utrecht Centraal weet een spoor aan te leggen van het alle vroegste begin tot aan de moderne tijd. Beide auteurs Jos Zijlstra, Victor Lansink hebben een meesterlijk boek weten te maken. Dit boek is ruim een maand voor de officiële opening verschenen.
Het Utrecht Centraal is het spoorweghart van Nederland: duizenden reizigers stappen er dagelijks in of uit de trein en zo gaat het al bijna 175 jaar. Vanaf de opening in 1843 heeft het station allerlei gedaanteverwisselingen ondergaan, waarvan de laatste in december 2016 officieel voltooid wordt. Utrecht Centraal is een historisch mozaïek, een boeiende geschiedenis en tegelijkertijd levendige beeldkroniek van een station dat niet meer weg te denken is.
Tentoonstelling Het spoorweg museum
Deze opening is aanleiding voor Het Spoorwegmuseum geweest, een tentoonstelling aan de Historie van de stations van Utrecht te besteden onder de titel “de Historie van Utrecht Centraal Station”, zeg maar belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. De tentoonstelling ‘Utrecht Centraal’ toont de ontwikkeling van het stationsgebied vanaf het eerste stationsgebouw in 1843 tot nu. De tentoonstelling krijgt een plek in een oude postwagon en gaat gepaard met de presentatie van een boek over Utrecht CS.
Utrecht Centraal is een nieuw ‘wereldstation’ dat in de toekomst 360.000 treinreizigers en een kleine 1000 treinen per dag moet verwerken. Dat is wel even anders dan de zes treinen die het station in 1845 aandeden!” Oudere Utrechters kunnen zich het oude stationsgebouw van Utrecht nog wel herinneren. Het was een ontwerp van architect Sybold van Ravensteyn en had een kenmerkend ‘golvende’ voorgevel. Dit mooie stationsgebouw moest in 1973 wijken voor het nieuwe Hoog Catharijne. Maar ook langer geleden had Utrecht prachtige stationsgebouwen, het eerste Utrechtse station werd al in 1843 gebouwd. In die tijd was Utrecht nog een kleine provinciestad met ca. 50.000 inwoners. De trein zorgde voor toenemende bedrijvigheid en het station werd een impuls voor de groei van de stad. Het stationsgebied moest zich aanpassen aan meer reizigers en toenemend fiets- en autoverkeer. Toen het eerste station bijna 175 jaar geleden werd gebouwd, zag het er allemaal wat bescheidener uit. Het station in Utrecht onderging in deze periode allerlei groeistuipen en gedaanteverwisselingen. De tentoonstelling laat met film, foto’s en objecten zien hoe het stationsgebied in Utrecht gaandeweg sterk is veranderd. Een interessante blik op het Utrecht van voor Hoog Catharijne! De tentoonstelling ‘Utrecht Centraal’ – 2 november 2016 t/m 5 februari 2017
Opening station Utrecht
Woensdag 7 december 2016 is het eindelijk zover, dan wordt Utrecht Centraal officieel geopend. Utrecht Centraal het knooppunt van de Nederlandse Spoorwegen. Bijna alle doorgaande lijnen, Groningen – Den Haag, Den Helder – Nijmegen, lopen via Utrecht Centraal. Het was de afgelopen tijd soms een grote bende, bouwketen, afzettingen enz., maar nu ie het zover de opening staat voor de deur. Utrecht kan trots zijn op haar Station. Wij vroegen ons af: Wie zal dit paradepaardje van de Nederlandse Spoorwegen gaan openen? Natuurlijk Dafne Schippers denken wij. Zij deed al meer voor de NS en zij is inwoonster van Utrecht en krijgt ook een “eigen” brug: De Dafne Schippersbrug
Het aantal reizigers en passanten op Utrecht Centraal groeit. Het station is ooit gebouwd voor circa 35 miljoen reizigers per jaar, maar op dit moment maken jaarlijks zo’n 88 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal neemt in de toekomst alleen nog maar toe, naar verwachting tot zo’n 100 miljoen reizigers in 2030. Daarom bouwde ProRail de afgelopen jaren aan een nieuwe Station. Wissels werden weggehaald ( om betere doorstroming te krijgen) Perrons werden verbreed. Een totaal nieuw stationshal werd gebouwd. Natuurlijk nieuwe food shops. Utrecht Centraal wordt vanaf nu de plek waar trein, bus en tram naadloos op elkaar aansluiten. Reizigers krijgen er een Utrecht tramverbinding naar Universiteitscentrum De Uithof bij en het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal wordt uitgebreid. Hier kan je zien wat Prorail gedaan heeft om Nederland een mooi nieuw knooppunt te geven.
Utrecht Centraal
Aantal pagina’s: 112
Auteurs: Jos Zijlstra, Victor Lansink
Bijzonderheden: In samenwerking met Het Spoorwegmuseum en Het Utrechts Archief
Illustraties: circa 140 afbeeldingen in Zwart/wit en kleur
ISBN: 9789462581593
Uitvoering: Gebonden
Formaat: 24 x 31 cm
Prijs: € 24,95
Te bestellen bij Bol of WBooks de uitgever zelf.