Heeft de NS recht op overmacht?

Allereerst willen wij u na vandaag direct de vraag voorleggen, heeft de NS ook recht op overmacht? Om achter dit antwoord te komen moeten we eerst weten wat overmacht precies betekend. Op wikipedia zien we het volgende:

“Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.”

Vandaag staat Nederland voor het eerst deze winter voor een echte winterse dag. De hele winter is het ruim boven de 5 graden en lijkt het meer herfst dan winter. Wel hebben we de afgelopen weken gehoord dat complete Franse en Duitse dorpen zijn ingesneeuwd en dat wintersporters wat later thuiskomen.

Schiphol 20:30 uur

Uiteraard krijgt de NS er het meeste van langs, want zo gaat dat nou eenmaal. Grote sites koppen met “Chaos op het spoor” en bijvoorbeeld “Amsterdam onbereikbaar”. In de eerste instantie denkt men direct dat het de NS betreft en in dit geval ook helemaal terecht. Wij van Treinennieuws.nl snappen als geen ander hoe vervelend het is als de treinen niet rijden, maar zoals ons artikel over de reis naar de Spielwarenmesse in Nurnberg, is het gras bij onze buren niet altijd groener.

Wat wij ons afvragen is of u bij het bovenstaande kopje “Amsterdam onbereikbaar” ook denk aan Schiphol? Niemand denkt aan de gedupeerde reizigers op Schiphol waarvan om 20:30 nog vluchten worden geannuleerd, geen kamervragen van de PVV en geen ROVER. De filedruk was vandaag ruim 800KM wat deze dag direct in de top 3 van drukste spitsen bracht. Bij het schrijven van deze top 3 klassering krijg ik bijna een trots gevoel, we hebben bijna een record gehad. Geen kamervragen over de enorme drukte op de wegen, laat staan over de blikschade, gewonden en overvolle EHBO’s.

Dan nog het volgende, op diverse media zoals nu lezen wij het volgende “Rover vindt het te gek voor woorden dat men in het buitenland voorbereid is op sneeuwval en dat dat hier maar niet lukt. De organisatie heeft nog geen zicht op het aantal klachten.” Een klein beetje research op het internet (Google) levert binnen enkele minuten zoekwerk de volgende pagina van de NOS op met de tekst: “In het westen van Oostenrijk is door hevige sneeuwval geen treinverkeer meer mogelijk tussen Wenen/Innsbruck en het westen van Oostenrijk en Zwitserland. Ook treinverbindingen tussen Tirol en het zuiden van Duitsland zijn gestremd”. Wat doet ROVER hier? Stemming maken? Ook lezen we berichten uit bijvoorbeeld Zweden.Uiteraard komen ze voor de Reizegers op, maar klopt het wel wat er gezegd wordt door ROVER of door de media welke voor hun spreekt. Of is ROVER ook slecht geïnformeerd? Misschien is er veel meer sneeuw gevallen en lachen ze om onze 15cm, maar toch.

Wat interessant is om te bedenken is hoe het kan dat miljoenen mensen op pad gaan bij een code Oranje van het KNMI. Het KNMI adviseert ons om niet de straat op te gaan, maar we doen het toch. De echte Nederlander klaagt uiteraard dat alles potdicht zit en er een soort hartinfarct ontstaat op de Nederlandse wegen. Deze zelfde Nederlander klaagt ook het KNMI als de oranje code een beetje lijkt mee te vallen.

Uiteraard delen wij de gevoelens van de treinreizigers, bevriezen op een winderig perron doet niemand voor zijn lol. Onze site draaide vandaag overuren om alle treinreizigers te voorzien van informatie, maar ook onze automatischdienst lag onderuit omdat onze bron, de NS, uit de lucht was. Informatievoorzieningen kunnen vast beter, en dan bedoelen wij geen flitsende filmpjes en zoutkaartjes, maar of de treinen ervan gaan rijden bij dit soort omstandigheden?

Wij willen graag weten wat vinden jullie van deze stelling:

[poll:7]

Discussiëren kan op ons forum.

%d bloggers op de volgende wijze: