Vanavond 9 december 2016 is het zover. Dan vertrekt voor de laatste keer, na 115 jaar, de slaaptrein vanuit Amsterdam. Deutsche Bahn stopt met de City Night Line en NS gaat deze trein niet zelfstandig exploiteren. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB neemt de slaaptreinen deels over van DB – deze zal echter niet meer vertrekken vanuit Amsterdam maar vanuit Düsseldorf.
Reizigers die naar Innsbruck en Wenen reizen, moeten voortaan eerst comfortabel met ICE International richting de nachttrein, die in Düsseldorf hopelijk staat te wachten op het zelfde perron. De Nightjet, zoals de nieuwe nachttrein van ÖBB gaat heten. Liever een ruimere overstap? Dan kun je ervoor kiezen om een eerdere trein naar Düsseldorf te boeken. Dan heb je voldoende tijd voor bijvoorbeeld een maaltijd in de stad te nemen en daarna een relaxte voortzetting van de reis met Nightjet.
Als je liever overdag rijdt heb je een volwaardig alternatief, maar dan naar Basel, waar je ook in alle richtingen kunt overstappen. Vergeet geen geld te wisselen bij GWK Travelex, op alle grote stations te vinden, Zwitserland heeft geen Euro’s. Dat u de enige bent, daar behoeft men niet bang voor te zijn, jaarlijks passeren 2,2 miljoen treinreizigers de Nederlands-Duitse grens met één van deze treinen.
Waarom er al eerder een aantal internationale nachttreinen geschrapt werd is ons niet bekend, men zal er te weinig aan verdienen. ’s Nachts kosten de mensen nu eenmaal duurder.
Natuurlijk speelt er de romantiek mee. De trein wiegt je in slaap en ’s ochtends wordt je gewekt door de conducteur, als je op de plaats van bestemming aankomt. Dan heb je als uitgeslapen reiziger de hele dag nog voor je.
De slaaptrein was een trein vol romantische en spannende reisverhalen en had altijd een geweldige sfeer. Waarom deze City Night Line stopt? Het aantal gebruikers van de slaaptreinen liep volgens de DB de afgelopen jaren gestaag terug. Ook stond Deutsche Bahn voor investeringen in het vaak verouderde materieel en niet meer van deze tijd.
De ÖBB denkt diverse nachttreinen wel winstgevend te kunnen maken. De rijtuigen zullen daarom een fikse opknapbeurt krijgen, en een heel nieuw design, dat beter past bij de huidige tijd. Dat zal nog niet per direct per december een feit zijn. De formule van ÖBB, die de nachttreinen voortaan NigthJet noemt, is meer op service gericht. Zo krijgen reizigers in een ligrijtuig straks ook een klein ontbijt. Net zoals bij de autoslaaptreinen. “De Oostenrijkse spoorwegen maken serieus werk van de nachttrein” is de conclusie van de redactie van Treinreiziger.nl. “Het zou heel mooi zijn als ÖBB de slaaptreinen uit Düsseldorf volgend jaar verlengd naar Amsterdam. Maar het is afwachten dat of zoiets haalbaar is”. Tot die tijd geeft de ICE Amsterdam – Frankfurt in Düsseldorf in elk geval aansluiting op de NightJet.