Groot probleem

Stations worden onder handen genomen, wissels worden meer gecontroleerd, nieuwe treinen werden besteld, dit allemaal om het comfort voor de reiziger beter te maken. Het Nederlandse spoor loopt voorop in Europa, maar de flitstrein blijft een zorgenkindje. Dat blijkt uit vergelijkend onderzoek van NS en ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Het vertrouwelijke rapport, dat werd getoetst door een onafhankelijk bureau, is in handen van De Telegraaf, schreef deze krant een tijdje terug.
Maar de NS en ProRail doen veel meer. Testen en nog eens testen. De eerste zelfrijdende trein op het Nederlandse spoor komt dichterbij. Spoorbeheerder ProRail treft voorbereidingen om in 2018 een trein op de automatische piloot te laten rijden. Al duurt het nog wel even voordat er geen machinisten meer op de bok zitten.  Naast Wenen en Nürnberg wil Rotterdam ook vanaf 2030 met zelfrijdende metro’s en trams gaan rijden
Spoorbeheerder ProRail werkt samen met meerdere vervoerders en fabrikanten.  Er zijn diverse testtrajecten waaronder de Betuwe-goederenlijn. Het spoor in Groningen (Arriva), maar ook de Schipholtunnel (NS) en dat is hard nodig. Verder overal waar de techniek het toelaat om zonder machinist te rijden.

Spoorlopen
Dan is er nog een groot probleem voor de Spoorwegmaatschappijen: Het Spoorlopen of langs een spoorweg fietsen. Dit is te gemakkelijk te bereiken.
Spoorlopen door wandelaars wordt vaak gedaan indien het een kortere route biedt dan de openbaar toegankelijke route of door bravoure bij de jeugd. En niet te vergeten mensen die te diep in het glaasje hebben gekeken.
Risico’s
Het is gevaarlijk over het spoor te lopen. Bij elke spoorloper vreest de bestuurder dat het gaat om iemand die moed verzamelt voor zelfdoding. In Nederland en België is spoorlopen verboden en wordt het streng beboet. Wordt een spoorloper gesignaleerd, dan krijgen treinbestuurders van de treindienstleider of seingever de opdracht stapvoets te gaan rijden. Eventuele opgelopen schade, ook vertragingsschade, kan op de spoorloper worden verhaald.
Om spoorlopers te ontmoedigen heeft ProRail op verschillende plaatsen langs Nederlandse spoorlijnen waarschuwingsborden en beveiligingscamera’s geplaatst, rubberen struikelmatten met uitstekende punten aangebracht en zijn er (BOA’s) van ProRail actief die dagelijks langs het spoor surveilleren en personen van het spoor afhalen en zonodig ook bekeuren. Ook geven ze voorlichting op scholen over het gevaar van spoorlopen.
In België voert Infrabel, samen met de NMBS en de spoorwegpolitie, al geruime tijd campagne om dit probleem aan te pakken. Infrabel heeft een spoorveiligheidspakket ontwikkeld om kinderen van de lagere school vertrouwd te maken met de elementaire veiligheidsregels langs de sporen. Het materiaal is bedoeld om leerlingen van het lager onderwijs les te geven over de spoorveiligheid. Je kan dit pakket downloaden of gratis bestellen en bij jou laten afleveren.