Grensoverschrijdende samenwerking

Advertentie

Regionalverkehre Start Deutschland GmbH, kortweg start, heeft de aanbestedingsprocedure voor de Maas-Wupper-Express gewonnen met de gunning op 3 januari 2022. Voor de werkzaamheden op het Nederlandse deel van deze regionale expreslijn RE 13 heeft start Arriva Nederland als sterke partner aan boord gehaald.
De RE 13 verbindt momenteel Hamm (Nordrhein-Westfalen) via Düsseldorf met Venlo (Nederland) en zal, voordat het traject in 2026 in gebruik wordt genomen, doorgetrokken worden naar het Nederlandse knooppunt Eindhoven. Het hele traject is dan 213,49 kilometer, waarvan bijna een vijfde op Nederlands gebied en met een Nederlandse exploitatie.
“Door de verwerving van deze grensoverschrijdende route staan wij voor vele nieuwe taken. We kijken ernaar uit om gebruik te kunnen maken van de synergie van de DB- groep in de vorm van een nauwe samenwerking met Arriva Nederland,” aldus Dirk Bartels, algemeen directeur van start.

Maas-Wupper-Express

In de samenwerking zal Arriva Nederland het Nederlandse deel van de Maas-Wupper-Express exploiteren. Dat wil zeggen dat zij zorgen dat het traject in Nederland uitgevoerd wordt. Dit bevat onder meer het complete dienstregelingsproces, de verkeersleiding en het storings- en calamiteitenmanagement van de lijn. Daarnaast zullen start en Arriva Nederland gezamenlijke activiteiten ondernemen op het gebied van werving en ontwikkeling en opleiden van personeel.
“Dit is nog maar het begin van onze samenwerking met Arriva Nederland. Aangezien inbedrijfstelling ook altijd een dynamisch proces is, komen wij vast nog wel meer thema’s tegen waarbij deze samenwerking van voordeel kan zijn,” legt Bartels uit.
Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland: „Arriva Nederland is blij om samen met start te mogen werken aan deze opdracht. We zien enorme groeikansen voor het grensoverschrijdende treinverkeer en we zijn ervan overtuigd dat regionale vervoerders daaraan een goede invulling kunnen geven.” Arriva Nederland rijdt sinds begin 2019 al grensoverschrijdend met de RE18 op het traject tussen Maastricht en Aachen. „De ervaringen die we daar, onder andere met naadloos grensoverschrijdend ticketing hebben opgedaan komen zeker ook voor de Maas-Wupper Express van pas. Wij hebben de ambitie om samen met onze partners koploper te zijn voor het aanbieden van internationaal treinverkeer en zetten hiermee weer een stap in die richting.“
Arriva Nederland is onderdeel van Arriva Group, waar Deutsche Bahn eigenaar van is. Arriva verzorgt personenververvoer en is actief in veertien Europese landen. Arriva biedt openbaar vervoer in de provincies Drenthe, Flevoland, Fryslân, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. Naast trein- en busvervoer zijn we actief in de Nederlandse touringcarbranche onder de naam Arriva Touring. Arriva Touring verzorgt ook het vervoer op Amsterdam Airport Schiphol.
Regionalverkehre Start Deutschland GmbH werd in 2016 opgericht als een volledige dochteronderneming van DB Regio AG en heeft zijn hoofdkantoor in Frankfurt am Main. In een start-up sfeer ontwikkelt het team van experts innovatieve oplossingen voor de gehele waardeketen van het lokale passagiersvervoer per spoor voor openbaar vervoersautoriteiten. Het doel: met succes
vervoersdiensten in het regionale reizigersvervoer per spoor verwerven samen met de middelen van de moedermaatschappij en deze optimaal exploiteren voor de klanten. Daarbij zet start in op
regionale en flexibele bedrijfsmodellen die met maatwerk passend worden gemaakt voor het betreffende vervoerscontract. Foto’s van de treinen zijn pas na de ondertekening van het kontrct beschikbaar.

bron Arriva lijnen plan Start Deutschland

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie