Het heeft drie jaar geduurd, maar nu is het station van St. Moritz uitgebreid en gerenoveerd. Het nieuwe station St. Moritz van de Rhaetische Spoorweg (RhB) werd eind augustus officieel geopend, in aanwezigheid van raadslid Mario Cavigelli en de lokale bevolking. Natuurlijk waren er gasten uitgenodigd als onderdeel van het feest.
Uitbreiden, vergroten, opnieuw creëren was de opdracht, maar het oude vertrouwde in tact laten. Een extra trap en oprit en de perrons zijn ontworpen en bedacht voor gehandicapten. De locomotieven hebben nu ook een dak boven hun hoofd.
Alle sporen werden volledig gerenoveerd. Aan de kant van het meer werd het station voorzien van nieuw wanden met een totale lengte van 250 meter en bekleed met natuurstenen, harmonieus geïntegreerd in het landschap.
Ook de ruimte voor technische installaties, werden onderhanden genomen. Maar het belangrijkste, en daar zijn de Zwitsers goed in, het stationgebouw en het goederenhuisje bleven ongewijzigd aan de buitenkant maar kregen wel een grote opfrisbeurt van binnen. In de goederenloods werden nieuwe ruimtes voor de medewerkers van de RhB gecreëerd.
Het nieuwe treinstation biedt gemakkelijke toegang tot de perrons en zorgt voor vlug over te stappen van trein naar Postbus.
St. Moritz heeft nu een modern en klantvriendelijk treinstation. Als onderdeel van het treinstation, werden ook het nieuwe mozaïek in het passagiersgebied aangebracht met glazen keramische platen.
Met meer dan een miljoen passagiers per jaar, is het station St. Moritz et meest bezochte station van de RhB. Het werd te oud volledig vernieuwd voor 66 miljoen Zwitserse franken. Een groot gedeelte van het herstelwerk was al in februari van dit jaar voltooid ten aanzien van het Wereldkampioenschap Skiën.
De openingsceremonie
Het is een grote openingsceremonie geworden, met rondleidingen, historisch rollend materieel, muziek een echte feestdag voor trein liefhebbers jong en oud. De verscheidenheid van de RhB werd gepresenteerd met een wagenshow: het moderne Alvra gearticuleerde voertuig, historische wagens en voor Zwitserland heel gewoon een sneeuwmolen die voor de locomotief gezet kan worden. Als onderdeel van de officiële opening reed de eerste Inter Regio-trein (IR) St. Moritz binnen, als een symbolische daad. De voormalige Regio Express-treinen (RE) worden nu als IR aangemerkt. In dit verband heeft de RhB-directeur Renato Fasciati erop gewezen dat St. Moritz met Chur binnen enkele weken, wanneer alle nieuwe Alvra-koppelingssystemen aangebracht zijn, alleen met RE treinen gereden wordt.
Bron en foto’s RhB – Chur Zwitserland
Wil je zelf dit station van de winter of volgend jaar bezoeken? Even belangrijke reisgegevens: Je kan natuurlijk met de ICE naar Basel, (Nu even niet i.v.m. met herstelwerkzaamheden aan een verzakte spoorbaan bij de Duitse plaats Rastatt, maar SWISS vliegt 4x per dag van Amsterdam naar Zürich. Informatie en reserveringen: www.swiss.com In Zwitserland doe je natuurlijk alles per trein, bus of boot met de Swiss Travel Pass. Alle informatie over de OV-voordeelpassen van het Swiss Travel System, vind je op www.SwissTravelSystem.com. Wil je voordat je naar Zwitserland alles over dit fascinerende treinenland weten, neem een kijkje voor algemene informatie over toeristisch Zwitserland op www.MySwitzerland.com. Bellen mag natuurlijk ook 00800 100 200 30. Dit telefoon nummer is gratis, ook voor al je boekingen.