Gemoderniseerde Sprinters in gebruik genomen

De eerste gemoderniseerde Sprinters werden afgelopen maandag 2 juni 2008 overgedragen aan de NS en meteen ingezet in de dienstregeling als trein naar Utrecht.      NS heeft vorig jaar opdracht verstrekt aan Bombardier om dertig tweedelige Sprinters grondig te moderniseren. Het betreft de treinstellen die vooral bekend waren als CityPendel op de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn. Vandaag was het zover dat de eerste officieel aan de NS werd overgedragen. Ze krijgen een eigentijds interieur met fraaie, comfortabele stoelen en transparante tussenwanden. Ook worden ze voorzien van een nieuwe elektrische installatie. Hiermee worden de treinstellen zo’n 30% energiezuiniger. Bovendien kunnen ze aanzienlijk sneller optrekken. Snel optrekken (en afremmen) zijn specifieke kenmerken van de NS Sprinterformule. Want de Sprinters moeten tussen de Intercity’s door extra stops maken op de tussengelegen haltes. Hoe minder tijd daardoor verloren gaat, hoe beter.

Zoals gezegd zijn de Sprinters gemoderniseerd in de Bombardier fabriek in Randers, Denemarken. Op het moment dat dit bericht op deze site verschijnt heeft het eerste treinstel inmiddels haar eerste ritten er al op zitten en zijn dus beproefd op het Nederlandse spoorwegnet. Op maandag 2 juni 2008 werden ze overgedragen aan NS. Deze overdracht liet de NS niet ongemerkt voorbijgaan. Onder grote belangstelling en genodigden uit Denemarken (Bombardier) werd het glas in de werkplaats in Leidschendam geheven.  Hieronder foto’s van de feestelijkheden. Foto 1: Officieële overdracht. Foto 2: Oud en nieuw (treinstel 2141) naast elkaar. Foto3: De nieuwe “Aanzetversnelling” knop waarmee deze Sprinter binnen 40 sec. op 100 km kan komen. Foto bovenaan: Deze modellen zijn met de hand gemaakt, maar als het aan Fleischmann Nederland ligt zijn ze als nieuw model op de Spielwarenmesse in Nürnberg op hun stand te zien.

Foto’s: Treinennieuws.nl – Emanuel Damsteeg

 

    

         

%d bloggers op de volgende wijze: