Voorbereidingen gekoppeld rijden op lijn 26
Je ziet het in de grote buitenlands steeds, maar vanaf de zomer volgend jaar gaat de GVB Amsterdam ook gekoppeld rijden op lijn 26, de lijn van en naar IJburg. Dat betekent dat twee trams samen worden gecombineerd tot 1 tram zodat de vervoerscapaciteit hier tijdens de spits verhoogd kan worden. Voordat het zover is, gaan we eerst zorgvuldig testen. Toni Garcia Panadero is als projectleider bij railmaterieel verantwoordelijk voor de tests die op het traject van lijn 26 plaatsvinden en vertelt over het verloop hiervan.
Een gecombineerde tram is zo meteen 60 meter lang
Toni Garcia Panadero, projectleider railmaterieel:
Toni: “Allereerst moet je je bedenken dat een gecombineerde tram zo meteen 60 meter lang is. Dat is enorm. Voor een bestuurder betekent dit dat hij of zij extra controles moet uitvoeren bij de start of het vervolg van de rit. Het moet natuurlijk veilig zijn voor onze reizigers, dus willen we alles goed getest hebben”.
Wat er komt kijken bij gekoppeld rijden
Het koppelen van de trams geldt voor de zogenaamde combino’s die inmiddels alweer 19 jaar in bedrijf zijn. “De bijzonderheden van de tram kennen we zodoende al heel goed”, zo licht Toni toe. “Zwaartepunt binnen de test zijn de ICT-voorzieningen aan boord van onze voertuigen. Deze zijn nodig om ervoor te zorgen dat de reisinformatie, communicatie- en veiligheidssystemen aan boord goed werken. Hiervoor installeren we nieuwe hard- en software en dat gaat nu eenmaal altijd gepaard met kinderziektes. Die willen we snel in beeld hebben zodat we de belangrijkste knelpunten meteen aan kunnen pakken. Dat is voor onszelf ook erg spannend omdat je op voorhand nooit goed kunt voorspellen wat je tijdens het testen gaat tegenkomen”.
Risico’s verlagen
Om het risico op storingen zo klein mogelijk te houden worden de trams zo meteen alleen gekoppeld en ontkoppeld wanneer dit nodig is voor onderhoud. Toni: “De trams moeten om de 12 weken naar de remise voor een onderhoudsbeurt. Om de 24 weken gaan de trams naar de kuilwieldraaibank in Diemen om de wielen weer perfect rond te maken. Trams rijden dan weer soepeler en stiller na zo’n beurt. Hiervoor moet het opstelterrein wel verbouwd worden om zo meteen plaats te bieden aan alle 32 trams die hier op termijn gestald worden”. Bron en foto: GVB – Amsterdam