Geheel vernieuwde Thalys

Advertentie

De vernieuwdw Thalys klaaar voor vertrek

Eerste officiële rit voor gloednieuwe Thalys vertrok vanmorgen van Amstrdam CS naar Brussel

Het officiële gedeelte

Vandaag neemt Thalys officieel haar nieuw ontworpen trein in gebruik. De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15% meer bagageruimte en een nieuw bargedeelte. Bovendien verlaagt de grotere capaciteit de CO2-uitstoot per kilometer per passagier.
Met de upgrade van de treinstellen speelt Thalys nadrukkelijk in op de toekomst van internationaal spoorwegvervoer. Het doel van de renovatie was het vergroten van de capaciteit met 28 zitplaatsen met behoud van het hoge comfortniveau. Om zo veel mogelijk te kunnen voldoen aan behoeften van reizigers vroeg Thalys 5000 klanten om input.

Meer ruimte

Er is 15% extra bagageruimte en het nieuwe bargedeelte, de ‘Kiosk’, is volledig heringericht en aangepast op de huidige wensen van reizigers. Drank- en snackautomaten zorgen voor een flexibel aanbod om mensen, onafhankelijk van de bestemming en het tijdstip, snel te kunnen bedienen.
Milieuvriendelijker
Met deze nieuwe trein zet Thalys een volgende stap om reizigers een milieuvriendelijkere reis aan te bieden. Sinds 2020 rijden Thalys-treinen voor 100% op groene energie. Bovendien zijn nu ook uitgerust met leds om het gebruik van elektriciteit te besparen. Daarnaast worden in de WC’s van het nieuwe treinstel geen chemicaliën meer gebruikt. Plastic wordt stapsgewijs vervangen door duurzame alternatieven en de grotere capaciteit van de treinen maakt het mogelijk de CO2-uitstoot per km per passagier aanzienlijk te verminderen.
Bertrand Gosselin, CEO van Thalys: “De afgelopen 25 jaar heeft Thalys aanzienlijk bijgedragen tot het versterken van de banden tussen Europeanen. We zijn enorm trots dat we vandaag onze nieuwe trein in gebruik kunnen nemen: wederom een betrouwbaar en milieuvriendelijk vervoermiddel. Deze trein staat symbool voor de ambitie van Thalys om zich telkens te blijven vernieuwen en om aan behoeften van moderne reizigers te kunnen voldoen. We gaan door met de ontwikkeling van het Europese spoorwegvervoer”.

Comfort prioriteit ontwerp

Voor de renovatie van haar treinen deed Thalys een beroep op Yellow Window, een Belgisch ontwerpbureau onder leiding van Axel Enthoven. De Franse ontwerper Matali Crasset werkte mee aan onder andere de keuze van bepaalde kleuren en elementen van de stoelen en het bargedeelte. De prioriteit bij de renovatie was het comfort, met name bij de keuze van de stoelen, een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsbeleving van Thalys. Verder kenmerkt het nieuwe ontwerp zich door doorlopende lijnen en een bijzonder heldere verlichting.

Eerste rit vanaf Amsterdam Centraal

Voor de inhuldiging reed de nieuwe trein vanochtend van Amsterdam naar Brussel, met aan boord Thalys partners, klanten en journalisten. Op Amsterdam Centraal Station werd de nieuw ontworpen Thalys-trein verwelkomd door Heike Luiten, directeur NS International, die samen met Bertrand Gosselin het vertreksein gaf voor de nieuwe trein.
De eerste trein rijdt vooralsnog op het traject Amsterdam-Parijs met stops in Parijs, Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol-Airport en Amsterdam. De Duitse route van Parijs naar Dortmund via Brussel, Luik, Aken, Keulen, Düsseldorf, Duisburg en Essen zal volgens planning in 2022 in gebruik worden genomen. Naar verwachting zijn in 2024 alle treinstellen van Thalys gerenoveerd.

__________________________________________________________________________________________________________________________
FACTS AND FIGURES

• 28 extra zitplaatsen
• 22 schermen met real time reizigersinformatie
• 7,5% meer zitplaatsen
• 288 zitplaatsen in Standard
• 111 zitplaatsen in Comfort en Premium
• 15% meer bagageruimte
• 5.000 klanten om input gevraagd voor renovatie
• 240 m² vloerbedekking
• 150 m² stof gebruikt
• 850 m² naaldwerk (muren en plafonds)
• 14 biologische producten verkrijgbaar in de Kiosk
• 8462 uur creatie / brainstormen

__________________________________________________________________________________________________________________________
Thalys al meer dan 25 jaar

idstrein Thalys verbindt al 25 jaar de culturen en economieën van haar vier landen: Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. In 2019 vervoerde Thalys 7,85 miljoen passagiers.
Vanuit Amsterdam ben je met Thalys in slechts 1u53 in Brussel. Parijs bereik je vanuit Amsterdam in 3u20. Sinds januari 2020 worden alle Thalys-treinen voorzien van 100% groene stroom uit windmolenparken en fotovoltaïsche zonnepanelen in Europa. Als pionier in de digitale ervaring biedt Thalys een uitzonderlijke reiservaring en service aan boord.
Reizen met de trein zorgt voor een vermindering van je ecologische voetafdruk. Met Thalys reis je sneller en milieuvriendelijker in vergelijking met het vliegtuig dat 25 keer meer eqCO₂ produceert, of met de auto die garant staat voor een uitstoot van 13 keer de eqCO₂ uitstoot van een Thalys trein.
Thalys is sinds 2015 een volwaardige spoorwegmaatschappij met NMBS en SNCF als aandeelhouders.
De Thalys-treinen – die dagelijks tussen Amsterdam en Parijs rijden – worden in de komende jaren volledig vernieuwd. Vanmorgen, 26 oktober 2021 vertrok de eerste geheel vernieuwde trein naar Brussel. Alles is vernieuwd, van nieuwe stoelen tot meer ruimte voor reizigers en bagage, het nieuwe ontwerp zorgt voor meer comfort en een moderne look. Door de extra stoelen in de vernieuwde Thalys-treinen reizen straks nog meer reizigers klimaatvriendelijk van en naar Parijs. Vandaag was het dan zover. De vernieuwde Thalys trein maakt de eerste officiële meters, beginnend in Amsterdam Centraal perron 15 a. , 10.15 met aan boord de designers Axel Enthoven van Yellow Window en Matali Crasset, Thalys Services Director Charles Bernheim, Thalys CEO Bertrand Gosselin en NS International directeur Heike Luiten en natuurlijk een groot aantal journalisten waaronder Treinennieuws.nl. om precies 13.05 volgens de plannen. De aankomst in Brussel was feestelijk het zal natuurlijk nog een lot uit de loterij zijn, maar ook voor u is het mogelijk om de vernieuwde trein zelf te ervaren en mee te reizen naar Brussel. Foto’s Treinennieuws.nl

3 Comments

  1. foutje! , vanmorgen 26 okt. vertrok de eerste geheel v e r n i e l d e trein naar Brussel

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.