Aantal passagiers van de nieuwe Bombardier’s Gautrain in Zuid-Afrika tijdens het WK voetbal overtreft alle verwachtingen. Meer dan 400.000 passagiers maakte gebruik van deze nieuwe spoorlijn.
Berlijn,12 augustus 2010 – Het aantal ritten met de nieuwe Bombardier’s Gautrain tijdens de eerste maand van het WK-voetbal, hebben alle verwachtingen overtroffen. Een indrukwekkend aantal van 400 000 mensen heeft gebruik gemaakt van de nieuwe treinen om tussen het centrum van Sandton in Johannesburg en het vliegveld OR Tambo International te reizen. Openbaar-vervoermaatschappij Bombela Concession Company had ongeveer een derde van dat aantal verwacht. Zo verklaarde directeur Jerome Govender : “De vraag was zo groot dat we al op het allereerste weekend van de opening, genoodzaakt waren de frequentie van de treinen te verhogen van elke 30 minuten naar elke 12 minuten. Elk weekend vervoerden we zo’n 20 0000 passagiers.” Bombardier’s Vice-President voor Gautrain, Dave Barry, verklaarde: “We zijn buitengewoon verheugd dat Gautrain zo’n succes blijkt te zijn bij passagiers in Zuid-Afrika. Het WK-voetbal is een fantastische promotie geweest voor de vervroegde opening van Gautrain. We kijken er naar uit om de lijn uit te breiden van het centrum van Johannesburg naar Pretoria in 2011.”
De fabriek van Bombardier Transportation in Derby in het Verenigd Koninkrijk heeft de eerste treinen van BOMBARDIER ELECTROSTAR gefabriceerd. Vijftien complete voertuigen zijn naar Zuid Afrika geëxporteerd en de overige 81 voertuigen zijn geleverd als ‘flat packs’ en werden in Zuid Afrika gemonteerd. De nu 20 km lange route zal verlengd worden, zodat het Johannesburg met Zuid-Afrika’s hoofdstad Pretoria verbindt over een 80 km lang dubbelspoor met tien stations. Al vroeg werd duidelijk dat Gautrain een succes zou zijn, toen in het eerste uur na de opening op 8 juni al 1000 passagiers gebruik wilden maken van de trein. Bombardier had zijn productieprogramma aanzienlijk versneld om Zuid-Afrika in de elegenheid te stellen de WK-bezoekers te verwelkomen met de Gautrain. De rest van het project wordt in 2011
afgerond.