Ga eens treinen

Op deze mooie trein moet je nog even wachten

De maatschappelijke discussie over de zin en onzin van vliegen speelt de spoorbedrijven in de kaart. Terwijl Schiphol vroeger werd gezien als een bron van welvaart, geldt de luchthaven nu als veroorzaker van luchtvervuiling en lawaai. Zij willen (betere) treinverbindingen. Het aantal reizigers in de treinen naar Brussel, Parijs, Londen en Berlijn groeit, maar voor de internationale trein is nog een wereld te winnen. Dit schreef het OV-Magazine de afgelopen maand op haar website.
In het binnenland scoort de NS een 7,6 een mooie voldoende in de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoek voor het gehele OV. Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS: “Een enorm compliment voor al onze collega’s. Zij zorgen ervoor dat we meer treinen rijden, langere treinen rijden en vaker op tijd rijden. Maar ook dat het veilig, schoon en comfortabel is. Dat waardeert de reiziger.” NS en ProRail doen er alles aan om het treinreizen een goede belevenis te laten worden.
Treinreizen zijn helemaal in. Air France maakte verlies door de TGV schreef een krant. In diverse televisie reclame spots zie je een trein als uitstekend vervoermiddel. Incento en de Treinreiswinkel maakten een speciale trein brochures die het bewaren waard zijn. Om aan te tonen wat sneller is de trein of het vliegtuig naar Londen, deden ze bij Omroep MAX in het nieuwe programma MAX Vakantieman een test. Deze was in het nadeel van de trein door een storing. De HSL-trein reed niet naar Brussel, waar de Eurostar vertrekt naar het Verenigd Koninkrijk. Men vergat alleen even te vermelden, dat vliegtuigen ook weleens uitvallen en dat je dan twee uur op een luchthaven rond moet banjeren. De toekomstige vakantiegangers denken weinig aan het milieu, al is de ‘bomenteller’ van Arriva de 20.000 voorbijgegaan! Menigeen denkt wel aan een treinvakantie. Een treinreis van Oslo naar Bergen geeft je genoeg gelegenheid om urenlang dromerig uit het raam te staren. Als Amerika en Canada te ver zijn en waar je naar toe moet vliegen met alle gevolgen van CO2 uitstoot, denk je natuurlijk aan een treinvakantie in de Alpen. Oostenrijk, Tsjechië en natuurlijk Zwitserland, deze laatste het Treinenland bij uitstek. Dat weet de Oostenrijkse spoormaatschappij ÖBB ook. Zij hebben, al hebben ze in Oosterrijk ook mooie treintrajecten b.v. van Innsbruck naar Bregrenz aan de Bodensee, een speciale folder gemaakt: “Mit den ÖBB in die Schweiz”. De NS trekt alle registers open om ons in de trein te krijgen, maar dan in eigen land. Zij promoten ook de speciale ICE die je in de ochtend vanaf Amsterdam(8.08), Utrecht 8.37 en Arnhem 9.07 rechtstreeks zonder over te stappen in Basel afzet. Een latere ICE kan natuurlijk ook, maar dan moet je in Frankfurt overstappen. Vanuit Basel geld de Swiss Travel (3-4-8 of 15 daagse) in heel Zwitserland. Daar kan je iedere trein nemen, naar je verblijfplaats in Zwitserland.

**************

Wil je zelf historische treinritten in Zwitserland maken in je vakantie? zie hier de Jubileum site van de SBB. Hier ook nog wat reisgegevens: Je kan natuurlijk met de ICE naar Basel, maar SWISS vliegt 4x per dag van Amsterdam naar Zürich. Informatie en reserveringen: www.swiss.com In Zwitserland doe je natuurlijk alles per trein, bus of boot met de Swiss Travel Pass. Alle informatie over de OV-voordeelpassen van het Swiss Travel System, vind je op www.MySwitzerland.com. Wil je voordat je naar Zwitserland alles over dit fascinerende treinenland weten, neem een kijkje voor algemene informatie over toeristisch Zwitserland op www.MySwitzerland.comJe kunt natuurlijk ook telefonisch contact opnemen met Zwitserland Toerisme, voor informatie en eventuele boekingen: 00800 100 200 30. Voor dit telefoonnummer betaal je het lokale tarief.

***************

De volgende dag kan het treinen beginnen door het wonderschone land met bergen en meren, hoge bruggen over ravijnen. Je kan uit maar liefst 6 trajecten kiezen die allemaal een eigen naam hebben. De premium panoramatreinen van Zwitserland zijn wereldberoemd. De grote panoramavensters geven een onbelemmerd uitzicht op al het natuurschoon van het Alpenland. Bernina Express van Chur naar Tirano en in de zomer met de bus verder naar Lugano. Van het noorden naar het zuiden, van de gletsjers naar de palmbomen. Bergetoppen van 2253 meter. Glacier Express brengt je van Zermatt naar St.Moritz, de stad der rijken der aarde. Gotthard Panorama Express Lugano naar Luzern. Op deze trein beleefd je de geschiedenis van het spoor en in Luzern een tocht met een echte stoomraderboot op het vierwoudsteden. Verder gaat de rit over de oude Gotthardlijn met de keerlussen en grote hoogten. In Luzern kan je via breedspoor en smalspoor naar Montreux. In Zweisimmen moet je nu nog overstappen op de Goldenpas MOB Panoramic. De BLS/MOB hebben speciale wagons besteld die over een paar jaar de mogelijk bieden om niet meer over te stappen. Deze wagons passen zich aan het smalspoor en omgekeerd natuurlijk. Wat denkt je van de Luzern Interlaken Express. Vanuit Interlaken kan je naar Kleine Scheidegg of Grinderwald. (Denk er aan niet Rond rijden via Kleine Scheidegg). Vanuit Kleine Scheidegg naar het hoogste treinstation van Europa (Hier moet je wel een toeslag betalen) Met de Swiss Pass krijg je korting op vele ander beroemde lijnen zoals de Garnegrat Bahn, Jungfraujoch bahn, Rigi, Schitthorn en de Titlis. Er zijn echter veel meer mooie ritten te maken: b.v. de BLS Lötschberger bahn via het Kanderviaduct bij Frütigen en de Lötschberger tunnel, in het Berner Oberland. Zeker iets om over nadenken: de Centovalli naar Domodosola. Centovalli, rit door 100 dalen. Een treinreis door Centovalli is een bijzondere belevenis en een echte aanrader om te doen als je bij het Lago Maggiore bent. De 52 kilometer lange treinrit leidt over duizelingwekkend hoge viaducten, langs diepe kloven en bulderende watervallen, door kastanjebossen, wijnstreken, tunnels en scherpe bochten. Scherpe bochten heb je bijna in heel Zwitserland. Dat is mooi om foto’s of om een video vanuit de trein te maken. Je voelt je een Rail Away filmer en dat allemaal met één kaart(je), of je nu met de SBB, BLS, ZO.bahn of de RhB trein reist. De Swiss Pass card is bij elke spoorwegmaatschappij geldig. Een bijna twee en een half uur durende rit kan je maken met de Voralpen Express van St. Gallen naar Luzern waar o.a. het Verkehrshaus der Schweiz gevestigd is. Waar je letterlijk alles kunt zien (uit het verleden en heden), van treinen tot ruimtevaart. Een zeer groot museum, waar zeker een halve dag zoet bent. Foto’s: Treinennieuws.nl – Foto ICNG: NS

Schweizerferien 2019
Een boekje wat zeker niet mag ontbreken in uw bagage is: Sweizerferien 2019 met als ondertitel “mit Damp und Nostalgie”. Dit ieder jaar verschijnende boekje van ruim 100 pagina’s in kleur over alle nostalgische treinbanen in Zwitserland, maar ook stoomboten en Evenementen is voor een treinliefhebber zeker de moeite waard om te bestellen. Naast de bekende banen zoals de Albula en Furka, staan er veel minder bekende banen in, zelfs een aantal pagina’s over Oostenrijk. Het zal wel te koop zijn bij de beter boekwinkel in Zwitserland, maar het van tevoren te bestellen bij uitgever is veiliger, dan heb je tenminste bij je. Mail adres: Alfred Gysin info@laupper.ch

Special over Buitenlandse banen

Ben je nog niet overtuigd dat treinenreizen interessant is, in de special van Railhobby leest u artikelen over buitenlandse modelspoorbanen die je tijdens de vakantie in het echt kan zien. Lezers van Railhobby gaan aan de slag met onder andere het bouwen van bergen, een Italiaanse boswachterswoning. U leest alles over een bekende spoorverbinding in het noordwesten van Amerika en we tonen u een Afrikaanse modelbaan in de wereld van fantasie. Heeft u al eens gehoord van station Hardorff ? Uiteraard ontbreken ook landen als Oostenrijk, Denemarken en België en niet vergeten Zwitserland.

Bij Bruna is o.a. als Vaderdagcadeau te koop: Lonely Planet Mooiste treinreizen. De uitgave bevat 60 van ’s werelds mooiste en meest onvergetelijke treinavonturen. Van klassieke langeafstandsreizen, zoals The Rocky Mountaineer in Canada, The Ghan in Australië en de Rovos Rail in Zuid-Afrika, tot onbekende pareltjes op gewone woon-werkverkeertrajecten. Elke reis wordt vergezeld van praktische informatie – ticketopties, dienstregelingen en haltes – plus inspirerende foto’s en een geïllustreerde routekaart. Reizen met de trein: de wereld ligt aan je voeten.

Titel: Lonely Planet Mooiste treinreizen
Auteur: Lonely Planet
ISBN: 9789021572581
Prijs: €25,-
Kosmos Uitgevers

2 Comments

  1. WERELDREIS
    Vliegen kan leuk en handig zijn, varen ontspannen, maar treinen hoeft niet altijd naar “Verwegistan” te gaan. Ik heb in tien jaar tijd slechts 1 retourtje Curaçao kunnen maken, waar natuurlijk geen trein naar toe gaat, maar wel de trein naar Schiphol genomen. In de tien jaren echter wel duizenden kilometers door eigen land gereisd en plaatsen kunnen bezoeken die comfortabel toch dichterbij lagen dan je vanuit het zuiden des lands kan bereiken en vooral genoten, zeker als je geen rijbewijs heb en een auto kan nemen. Moraal van het verhaal, maak eens een “Wereldreis in eigen land”, ontmoet mensen van over de hele wereld, ontdek eens de talrijke exotische horeca, winkeltjes en zie dat Nederlands geschiedenis veel uit- en inheemse zaken heeft waarvoor een vliegreis niet persé noodzakelijk is. Als het niet anders kan, dan vliegt men met een zuinig en milieuvriendelijk vliegtuig en anders spoort het goed met het ijzeren ros, Bon Voyage…!

  2. Ben net terug van een trip naar Stuttgart. Geen ICE maar een ouderwetse IC vanaf Dusseldorf. Vanaf Arnhem de boemel. Dat is onthaasten. De afstand en tijd is fors maar daar kan je je op instellen. De NS doet het zo gek nog niet.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.