Vandaag is het dan zover, de parlementaire enquêtecommissie gaat aan het werk om alle feiten rond het hele Fyra-debacle boven tafel te krijgen. De vijf commissie leden hebben al een grote hoeveelheid aan informatie kunnen bemachtigen.
De openbare verhoren mogen niet uitmonden in een tribunaal waarin één schuldige wordt aangewezen, als het aan commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) ligt. Het gaat er om ‘waarheidsvinding’ en ‘lessen trekken’. In het najaar zullen we meer weten. Wat er zoal aan de hand was, is alom bekend, zoals assen die roesten, licht ontvlambare accu’s en een bodemplaat, die o.a, door de sneeuw los liet. Dan is er ook veel rumoer om de gang van zaken rond de aanbesteding van de ‘snelle’ Fyra treinen bij AnsaldoBreda in Italië. Afgelopen november viel het doek over deze Fyra-soap en werd de laatste Fyra V250 teruggesleept naar de fabriek.Sinds k ort is bekend dat ook de tunnelbakken van de HSL lijn onder het Groene Hart verzakken.
In het boek “De Ontsporing” van Marcel van Silfhout, kan men alles lezen wat er tot nu toe bekend is over het Fyradrama. Arriën Kruyt, sinds 2010 voorzitter van reizigersvereniging Rover is de eerste die vandaag wordt gehoord door de commissie. De ondervraging kan de gehele dag gevolgd worden op de televisie bij de NPO Politiek.