Fusie tussen Thalys en Eurostar

Advertentie

Al meer dan 180 jaar zijn er fusies tussen de spoorwegen. Nu weer, al is het pas over een paar jaar, maar Eurostar en Thalys gaan de krachten bundelen. Zij verbinden met hun snelle treinen momenteel vijf landen. De nieuwe groep opent de aanval op de budgetmaatschappijen zoals Ryanair en EasyJet (het vliegtuig dus) onder de naam Green Speed. Of de treinen groen worden weten we nog niet, maar een ding is zeker, ze zijn beter voor het klimaat dan vliegtuigen. En achttien miljoen reizigers stappen jaarlijks al in deze comfortabele treinen.
De SNCF maakte dat via een persbericht vrijdag bekend. De Franse nationale spoorweg-maatschappij heeft een meerderheidsbelang in beide hogesnelheidslijnen en heeft dat ook in de nieuwe groep.

Ryanair en EasyJet

Thalys en Eurostar bedienen met hun snelle treinen momenteel vijf landen: Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland en Duitsland. De kern van het netwerk is de driehoek Brussel-Londen-Parijs.
Doel van de fusie is een Europees treinnetwerk die de strijd aanbindt met de luchtreuzen als Ryanair en EasyJet. De partners willen reizigers, zonder overstappen, laten reizen tussen steden als Londen en Keulen en te zorgen voor goede aansluitingen op de Franse TGV-treinen. Dit zal worden verzorgd door een vloot van 55 treinen. Een probleem zal zijn de verschillende spannings-systemen.
Treinen zijn minder milieubelastend dan het vliegverkeer. De fusiepartners zijn ambitieus: ze willen het aantal passagiers optrekken van 18,5 miljoen nu naar dertig miljoen in 2030.

Codenaam Green Speed

De Eurostar, die 25 jaar geleden de eerste ritten maakte, is vooral bekend van de hogesnelheidstreinen door de Kanaaltunnel van Londen naar Parijs, Brussel en sinds vorig jaar april ook Amsterdam.
De NS reageert positief op het voornemen. ‘Het lijkt goed nieuws voor de klanten van beide bedrijven en voor de NS’, zegt een woordvoerder. Er is volgens hem ruimte voor groei in het internationale reizigersvervoer over het spoor. NS International verkocht afgelopen zomer 13% meer kaartjes dan een jaar eerder.

Het Greenspeed trajecten-net

NS partner van Thalys

NS werkt al samen met Thalys en daar zal niets aan veranderen. De Thalys-treinen rijden tot Brussel met een NS-machinist. Ook de service en het onderhoud aan de hogesnelheidstreinen wordt door NS uitgevoerd. NS is geen aandeelhouder in Thalys. Door te fuseren kunnen Eurostar en Thalys hun dienstregeling beter op elkaar afstemmen.

KLM en Brussel

KLM heeft recent nog besloten het aantal vluchten van Schiphol naar Brussel te gaan verminderen. Een deel van de KLM-reizigers naar de Belgische hoofdstad krijgt straks een stoel in de Thalys aangeboden.

Bron FD (Jan Verbeek)en het persbericht van de SNCF