De Forth Bridge is een spoorbrug die de oevers van de Firth of Forth in Schotland verbindt. De brug werd op 4 maart 1890 geopend door de prins van Wales, de latere koning Eduard VII. De eerste vier jaar werden besteed aan de bouw van caissons (waterdichte kamers) en de bouw van de pijlers. Door het instorten van de Tay Bridge werd de Forth Bridge zo berekend dat het een orkaan zou moeten kunnen weerstaan. In totaal heeft de bouw van de brug aan 54 mensen het leven gekost. De brug is 2,46 kilometer lang en het spoor bevindt zich 45 meter boven het wateroppervlak. In de brug is ongeveer 54.860 ton staal en 7 miljoen klinknagels verwerkt. Voor het onderhoud heeft de brug een eigen onderhoudsploeg. Het te schilderen oppervlak bedraagt 59 ha en daarvoor is 31.800 liter verf nodig. De brug is eigendom van Network Rail. Er passeren tussen de 190 en200 treinen per dag. De Forth Bridge is nu dus uitgegroeid tot Unesco World Heritage status. Het besluit werd afgelopen week aangekondigd tijdens een bijeenkomst in de Duitse stad Bonn. De kenmerkende rode brug heeft Wereld erfgoed status gekregen met als doel deze brug voor toekomstige generaties te beschermen. Aanhangers van het wereld erfgoed hebben de brug een meesterwerk van menselijke creatieve genoemd. De Unesco inspectieverslag vermeldt: “Deze enorme structuur, met zijn kenmerkende industriële esthetische en opvallende rode kleur, werd bedacht en gebouwd met behulp van geavanceerde civiele techniek ontwerpprincipes en bouwmethodes. Het Innovatieve ontwerp en materialen van de Forth Bridge is een buitengewone en indrukwekkende mijlpaal in ontwerp en bouw in een periode toen spoorwegen domineerde. Het bouwen van de brug nam acht jaar in beslag. Hij is al 125 jaar een icoon van de Victoriaanse uitstekende technische kwaliteit, een symbool van Schotland en zelfs een favoriete expressie voor een nooit eindigende taak. UK erfgoed Minister Tracey Crouch zei: ‘Erkenning als een Wereld Erfgoed zal zeker meer toeristen naar het gebied trekken. Hier een video van de brug.