Bij Arriva is het feest, dat vanmorgen gevierd werd met gebak. De tweede spoorwegmaatschappij van Nederland, mag tot 2035 het regionale treinvervoer in Groningen en Friesland verzorgen. Dat maakten de provincies Groningen en Friesland gisteren, dinsdagmiddag bekend. Arriva won de aanbesteding voor de nieuwe concessie. Het vertrouwde beeld van de rood/witte treinen, dat sinds 2005 onze noordelijke provincies siert, blijft ook de komende jaren bestaan. Al komen er nu ook blauwe treinen bij. Arriva blijft het treinverkeer in Groningen en Friesland bedienen. Arriva is de opvolger van het voormalige NoordNed. Directeur Anne Hettinga kon dinsdag na het besluit van Gedeputeerde Staten van Groningen en Friesland zijn geluk niet op.
Zie Treinennieuws
Arriva gaat ook graag de grens over, denk dan aan de drielanden lijn van de toekomst in Zuid Limburg, Luik –Maasticht- Heerlen naar Aken. Vervolgens rijdt Arriva met de zogeheten Wiederline normaal gesproken naar Leer. Alleen door een defecte spoorbrug die geramd werd door een schip in 2015 is dit niet mogelijk en stopt de trein in Weener.
Hybridetreinen
Arriva rijdt op dit moment met dieseltreinen. De provincies gaven aan in hun aanbesteding dat ze graag duurzame brandstoffen willen. Arriva gaf hier gehoor aan en stapt over op 18 hybridetreinen met batterijpakketten. De batterijen worden opgeladen door remenergie. De treinen worden uitgedost in de nieuwe blauwgroene kleur van Arriva. De vervoersmaatschappij gaat rijden met de FLIRTino. De huidige GTW-DMU wordt onder handen genomen en daarnaast wordt dus ook de nieuwe de Flirtino van STADLER geïntroduceerd.
Naast de vele extra’s die Arriva gaat in voeren is er nog meer: Zitplaatsindicatoren die via een app en op de buitenkant van de trein per compartiment tonen hoeveel zitplaatsen er beschikbaar zijn. In iedere trein twee afgesloten stiltecoupés waar reizigers comfortabel kunnen werken, studeren of genieten van de rust. Concrete verbeteringen voor de klantbeleving op stations en perrons.
De komende 3 jaar gaat Arriva aan de slag om te kunnen starten op 13 december 2020. Bekijk hier de korte film ‘Voor de reiziger, volle kracht vooruit’ dat Arriva presenteerde tijdens de persconferentie. Foto’s: Arriva en DB-Arriva