Elektrisch in plaats van diesel: DB Regio bestelt opnieuw treinen van het type FLIRT accu bij Stadler. Ook in het noordoosten van Duitsland zullen 14 treinen worden ingezet. Met dit derde leveringscontract voor batterijaangedreven voertuigen breidt Stadler zijn marktleiderschap op het gebied van alternatieve aandrijvingen in Duitsland aanzienlijk uit. Stadler wil de komende vijf jaar minimaal 113 voertuigen met alternatieve aandrijftechnologieën leveren. De tweedelige voertuigen voor Mecklenburg-Vorpommern gaan vanaf december 2026 in de passagiersdienst.
De tweedelige voertuigen van het type FLIRT Accu zullen worden gebruikt voor een typische transportperiode van 13 jaar en zijn afgestemd op de behoeften van het netwerk dat langs een deel van de Oostzeekust loopt.
De FLIRT van Stadler is een gelijkvloerse trein voor plaatselijk en internationaal vervoer. Tot op heden heeft Stadler meer dan 2000 van dit best verkochte model in 20 landen verkocht. Naast puur elektrische, diesel of gemengde aandrijvingen levert Stadler de FLIRT ook met alternatieve aandrijvingen zoals batterijen en waterstof. Zo ontwikkelde Stadler voor de Amerikaanse San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) de eerste FLIRT met waterstofaandrijving.
“Met deze nieuwe order voor batterijaangedreven voertuigen van de Deutsche Bahn hebben we ons marktleiderschap op het gebied van alternatieve aandrijvingen verder verstevigd. Sinds 2019 heeft Stadler in Duitsland 113 voertuigen met alternatieve aandrijftechnologieën verkocht. Het maakt ons erg trots dat onze FLIRT-batterij niet alleen een ecologische en innovatieve bijdrage levert aan een klimaatvriendelijk verkeersbeleid, maar ook de efficiëntie aanzienlijk verhoogt. Als we kijken naar de gemiddelde levensduur van een spoorvoertuig van ongeveer 30 jaar, zijn voertuigen op batterijen kosten effectiever dan treinen op diesel”, zegt Jure Mikolčić, CEO van Stadler in Duitsland.
Carsten Moll, voorzitter DB Regio Noordoost: “Met de batterij-elektrische treinstellen, die dieselvoertuigen gaan vervangen, zetten we samen met de staat een belangrijke stap richting klimaatneutraliteit. Als DB Regio zijn we trots om het eerste milieuvriendelijke netwerk van dit type in Mecklenburg-Vorpommern in gebruik te nemen.”
De Stadler FLIRT-batterij: een wereldrecordtrein
De FLIRT batterij is de batterijgevoede versie van de FLIRT type serie van Stadler. Het voertuig is zeer veelzijdig dankzij het feit dat het is ontworpen voor niet-geëlektrificeerde en gedeeltelijk geëlektrificeerde sporen. Het operationele bereik van het voertuig is ongeveer 100 km, wat betekent dat 80 procent van de niet-geëlektrificeerde routes in Duitsland kan worden gebruikt door regionale treinen in batterijmodus. Met 224 kilometer gereden in pure batterijmodus heeft de FLIRT-batterij het wereldrecord voor de langste reis met een regionale trein in pure batterijmodus zonder extra opladen.
De FLIRT AKKU is een gelijkvloerse, eenvoudig aan te passen regionale trein. Het voertuigconcept is grotendeels gebaseerd op de reeds goedgekeurde en geteste elektrische treinen FLIRT voor exclusief gebruik onder een bovenleiding. De meeste tractie-uitrusting en de belangrijkste mechanische componenten zijn behouden gebleven. Alle FLIRT-modellen hebben een lichtgewicht aluminium frame. Onderhoudsvriendelijke ontwerpen en componenten die zich duizenden keren hebben bewezen, helpen de bedrijfs-, energie- en onderhoudskosten tot een minimum te beperken. In de batterij gevoede variant zijn twee- tot vierdelige treincomposities te realiseren. Net als de FLIRT kan ook de FLIRT-batterij zeer flexibel worden aangepast met betrekking tot het aantal stoelen, de passagiersstroom of het interieurontwerp.
Bron Stadler en DB
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.
Er reden vanaf midden 50’er jaren van de vorige eeuw ook al batterijtreinen van de DB, onder meer van Aken naar Maastricht, dus zo’n noviteit is het niet… (https://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_515)