Eurostar zit weer op het goede spoor

Advertentie

Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Verenigd Koninkrijk met het Europese vasteland verbindt, meldt een sterke terugkeer van zakenreizen in de eerste zes maanden van 2022. Volgens gegevens van Eurostar was het herstel van zakenreizen tussen Londen en Parijs het snelst bij Franse en Amerikaanse bedrijven. Daarbij jagen de bank-, luxe- en consultancysectoren de zakenreismarkt aan.
Nu Eurostar aan 75% van de dienstregeling van vóór de pandemie zit, bevindt het aantal zakenreizen zich in de eerste helft van 2022 terug op 70% van het niveau van 2019 en het aantal zakelijke accounts is met 40% gestegen tussen 2019 en 2023. Nieuw onderzoek in opdracht van de hogesnelheidsspoorwegmaatschappij wijst op het sterke vertrouwen van bedrijven in Europese zakenreizen: 78% van de zakenreizigers verwacht meer of evenveel te reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa vergeleken met 2019.
Face-to-face contact tussen bedrijven en klanten is volgens 90% van de ondervraagden de drijvende kracht achter het reizen. Meer dan de helft (58%) van de bedrijven beweert dat dit een efficiëntere manier van zakendoen is, die bovendien het moreel van het team ondersteunt en de relaties met collega’s en klanten verbetert1. Hiermee wordt de vrees weggenomen dat het nieuwe hybride of thuiswerkmodel het einde zou betekenen van regelmatig zakenreizen.
François Le Doze, van Eurostar, licht toe: “Het aantal zakenreizen is in 2022 sneller hervat dan we hadden verwacht, zeker als je bedenkt dat we nog steeds maar aan ongeveer drie kwart van onze dienstregeling van vóór de pandemie zitten. We hebben er alle vertrouwen in dat deze trend zich na de zomerperiode zal voortzetten, ook omdat september traditioneel een drukke maand is voor zakenreizen.”

Trend werk + vrije tijd

Tijdens de pandemie is een sterke ‘werk plus vrije tijd’ of ‘bleisure’-trend ontstaan, aangezien werknemers ervoor kiezen de flexibiliteit van de mogelijkheid om overal te werken te gebruiken om werk met tijd met het gezin te combineren. Volgens het onderzoek voelt meer dan een kwart van de zakenreizigers de behoefte om de tijdens de pandemie verloren tijd in te halen door werkreizen te verlengen voor vrijetijdsdoeleinden en overweegt 86% deze aanpak in 2022.1 De gegevens van Eurostar bevestigen dit: 85% van de zakenreizen die in mei en juni werden geboekt, omvatten een verblijf van minstens één nacht.
François Le Doze: “De afgelopen twee jaar hebben we allemaal genoten van de flexibiliteit van thuiswerken en velen willen de extra vrije tijd of de tijd met het gezin die hiermee gepaard ging beschermen. Voor regelmatige zakenreizigers staat de optie om werkreizen te verlengen om een nieuwe bestemming te verkennen en te genieten van ontspanning met vrienden en familie dit jaar hoog op de agenda.”

Trein versus vliegtuig

In het beleid voor zakenreizen staat in veel organisaties duurzaamheid nu centraal. Dit jaar verplichten meer dan 20% van de zakelijke klanten van Eurostar hun werknemers om met de trein te reizen wanneer dit een haalbare optie is. Het nieuwe onderzoek bevestigt dit, met een kwart van de ondervraagden die zeggen dat hun werkgever treinreizen verplicht voor zakenreizen, een cijfer dat hoger ligt bij kleinere bedrijven. Bovendien verklaarde meer dan de helft van de reizigers (56%) dat het gebruik van duurzame reismogelijkheden voor het werk nu belangrijker is dan vóór de pandemie.
De koolstofvoetafdruk van één vlucht is het equivalent van 13 Eurostar-reizen5. Daarmee kan het spoor een belangrijke rol spelen bij het realiseren van onmiddellijke koolstofbesparingen.
“We zijn verheugd om zowel in Frankrijk als in Nederland te zien dat regeringen dezelfde weg volgen als bedrijven, door een beleid in te voeren om reiskeuzes te beïnvloeden ten voordele van het milieu,” zegt François Le Doze, “Wij zijn vastbesloten om met de spoorwegindustrie samen te werken om onze dienstregelingen en verbindingen verder te optimaliseren, zodat het voor meer passagiers gemakkelijker wordt om de trein te verkiezen boven het vliegtuig.”
Onlangs kondigde Eurostar een vierde rechtstreekse trein aan op zijn populaire route tussen Amsterdam en Londen. Deze vertrekt om 7u47 in Amsterdam Centraal en komt zo beter tegemoet aan de noden van de zakelijke markt.

Foto: ©Treinennieuws.nl.

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.