Eurostar, maar ook de NS, is tevreden met de rechtstreekse trein Londen – Amsterdam. Sinds de eerst rit in april hebben 130.000 extra reizigers voor de trein gekozen. Vanaf juni 2019 wil Eurostar een derde snelle trein tussen Londen en Nederland inzetten. Vanaf december 2019 is het de bedoeling dat reizigers ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kunnen.
Verdrag
Nu moeten reizigers vanuit Nederland nog in Brussel overstappen. Dat is nodig omdat Nederland en het Verenigd Koninkrijk nog geen verdrag hebben om de benodigde paspoort- en veiligheidscontroles in Nederland uit te voeren. Dat verdrag komt er uiterlijk per december 2019.
Vierde en vijfde trein
Eurostar heeft de ambitie het treinaanbod verder uit te breiden zodra de trein ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kan rijden. “Zodra de grenscontroles die een rechtstreekse reis van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk mogelijk maken, er zijn, willen we het aantal treinen elke dag verdubbelen tot vier met ambities voor vijf diensten per dag”, zegt Eurostar-persvoorlichter Stefanie van Mierlo.
Extra rit vanaf juni 2019
Vooruitlopend op de vierde trein komt er in juni, alleen op werkdagen, al een derde trein bij. De vertrektijden zijn dan om 7:16, 11:04 en 17:16. Daarmee wordt de eerste trein vervroegd en komt er een tweede trein bij in de ochtend. Op zaterdag en zondag komt er geen extra rit bij. De reistijd wordt overigens 15 tot 27 minuten langer dan nu het geval is. “Dat komt door een kleine verandering in het treinpad, dat wordt bepaald door de infrastructuuraanbieders op de route”, legt Van Mierlo uit.
130.000 reizigers
Sinds april hebben 130.000 reizigers voor de trein gekozen. Allemaal passagiers die volgens Eurostar een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig.
De vraag naar deze snelle trein naar de Britse hoofdstad is dusdanig hoog dat die extra trein nodig is. De NS zou ook graag zo snelle verbinding hebben met Berlijn, maar dat laat nog even op zich wachten. Wat met Londen een probleem is, de paspoortcontrole. Dat is bij een treinreis naar Berlijn niet nodig. Maar als dit is opgelost heeft Eurostar de ambitie om in ieder geval vier en uiteindelijk zelfs vijf keer per dag te rijden op dit traject. De Nederlandse overheid staat achter de plannen voor extra treinen.
“Omdat ik op korte afstanden binnen Europa graag zoveel mogelijk reizigers van het vliegtuig de trein in wil krijgen, wil ik alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Ze heeft toegezegd met NS en ProRail te kijken of er voldoende capaciteit is op het spoor en de stations voor deze treinen.
NS
NS en ProRail zijn in ieder geval allebei voorstander van meer internationale treinen. De directeuren van beide organisaties hebben eerder meerdere malen aangegeven grensoverschrijdende verbindingen erg belangrijk te vinden, vooral als aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig. “Deze ontwikkeling is goede ontwikkeling. Tickets: NS International – Foto’s Treinennieuws.nl
Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.
Maar hoe gaat dat straks dan ná de Brexit ?