Grote gebeurtenissen werpen hun schaduw ver vooruit. Dit jaar, september 2014 viert de NS, 175 jaar spoorwegen in Nederland. Treinen en stations zijn ontstaan tijdens de industriële revolutie en brengen al bijna twee eeuwen lang voorspoed en vooruitgang in Europa. Of het weer net zo groot feest wordt als 25 jaar geleden, toen het 150 jaar geleden was dat er treinen in Nederland gingen rijden, weten wij nog niet. Het feestcomité houdt nog even alles geheim. Er zullen vele boeken met historische foto’s, munten en postzegels gaan verschijnen. De Nederlandse Spoorwegen bijten zelf de spits af, met een geweldig dik boek van 360 pagina’s, over de Koninklijke wachtkamers. Wachtkamers die wij als reizigers maar heel weinig hebben gezien. Ouderen onder ons kennen nog wel de stationsrestauraties herinneren, waar afspraken werd, maar ook gezellig een kopje koffie konden drinken en een krant lezen. Het klinkt misschien heel vreemd maar de schrijver van dit stukje, heeft jaren geleden zelfs eens een zeer uitgebreid Kerstdiner gehad op een van de oudste stations van van Nederland, namelijk Haarlem. Nu moeten wij het doen met een “meetingpoint”of snacktent. In de enkele mooie Hispeed lounges mag je alleen komen, als je met de Hispeed reist. In dit jubileumjaar opent de NS, de deuren van Europese koninklijke wachtkamers voor het grote publiek met het nieuwe boek: ‘Koninklijke wachtkamers’. Het naslagwerk biedt een bijzonder kijkje achter de schermen van deze indrukwekkende monumenten die zelden voor het publiek te bezoeken zijn geweest. Lezers worden meegenomen op een Europese reis door de tijd door middel van fraaie foto’s van Martin Kers, achtergrondverhalen rondom de voormalige koninklijke gebruikers en de plannen voor de toekomst.
Het boek van 360 pagina’s opent de deuren van 31 wachtkamers in 15 Europese landen. Van Berlijn en Moskou tot Parijs en Amsterdam. Iedere wachtkamer heeft zijn eigen unieke geschiedenis en interieur, dat op prachtige wijze in beeld is gebracht in het boek. De inhoud is mede geplaatst tegen de context van de geschiedenis van de Europese landen met hun wijdvertakte vorstendommen.
Het is de reizigers op menig station niet ontgaan, dat de NS en ProRail druk bezig zijn om de stations te vernieuwen. Klant is koning “NS is druk bezig om haar stations zo optimaal mogelijk in te richten naar de wensen van de reizigers. Voor ons is de vorst van toen de koning klant van nu. Zo willen we het verblijf van reizigers op het station zo aangenaam en comfortabel mogelijk maken. Tegelijkertijd zorgen we ook graag voor ons historisch erfgoed door de vier koninklijke wachtkamers in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Baarn in stand te houden. (Station Baarn heeft een koninklijke wachtkamer. Foto: Wikipedia) We doen dit vanuit de overtuiging dat oud en nieuw elkaar versterken. Dit boek is daar een mooi voorbeeld van”, aldus Michiel Noy, directievoorzitter NS Stations.
Nauwe band met het Koningshuis
Vanaf de oprichting in 1837 onderhoudt NS een nauwe band met het Koningshuis. Zo stelde Willem I zich met zijn persoonlijk vermogen garant voor de aanleg van spoorwegnetwerk in Nederland. Omdat vorsten in Europa door de eeuwen heen graag en regelmatig gebruik maakte van het spoor, werden in de stationsgebouwen van een aantal steden speciale ingangen en koninklijke wachtkamers ingericht. Veel van de koninklijke wachtkamers in Europa bestaan nog. Sommige hebben hun oorspronkelijke functie behouden, andere kregen een nieuwe rol. Het merendeel is met veel zorg gerestaureerd en vormt een bezienswaardigheid op zich.
Al staan er maar heel weinig foto’s van treinen in, maar dit enorme boekwerk is een “must” voor iedere treinliefhebber. Laat het voor u ook het begin zijn van een feestelijk jubileum jaar van de NS.
Het boek ‘Koninklijke wachtkamers’ in twee talen (Ned/Engels) geschreven, is verkrijgbaar voor 39,95 euro (denk aan de portokosten) bij de AKO-winkel op het station Amsterdam Centraal en in alle boekhandels op bestelling. Het ISBN/EAN nummer hiervoor is 978-94-90215-05-7.