EuroDual-locomotieven nu ook in Oostenrijk toegestaan

Advertentie

Met Stadler Valencia als partner kon ELP goedkeuring krijgen voor de EuroDual-locomotief op basis van het 4e spoorwegpakket in Oostenrijk.
Vanaf vandaag kan de EuroDual-locomotief rijden op de trajecten met profiel 312 op het ÖBB-netwerk. Goedkeuring voor de grensstations naar Hongarije (Hegyeshalom), Slowakije (Bratislava) en Tsjechië (Břeclav) worden eind dit jaar verwacht.
Samen met zijn servicepartner Stadler Rail Services heeft ELP het servicenetwerk in Oostenrijk al opgezet. De eerste workshops zijn in Wenen en Linz. Het netwerk wordt binnenkort uitgebreid met extra workshops.
De bestaande EuroDual Duitsland locomotieven van ELP worden omgebouwd voor Oostenrijk, de conformiteitsverklaring voor het nieuwe EuroDual Duitsland-Oostenrijk voertuigtype wordt in de komende dagen verwacht. Toekomstige locomotieven van EuroDual Duitsland worden direct.

ELP EuroDual in gebruik

Voor ELP is dit een grote stap in de geografische uitbreiding van het EuroDual werkgebied. Het doel van ELP is om de komende jaren het werkgebied verder uit te breiden richting Zuidoost-Europa (Balkan) en richting de Rotterdamse haven (routegoedkeuring op de Betuweroute in Nederland).

Over ELP

© 2020 Hannes Sigmund

Het hoofdkantoor van de European Loc Pool is gevestigd in Frauenfeld, Zwitserland. ELP is gericht op spoorwegmaatschappijen en logistieke bedrijven in heel Europa. Het dienstenpakket omvat full-service leasing van moderne, innovatieve locomotieven.
In het derde kwartaal van dit jaar bestelde European Loc Pool (ELP) opnieuw 10 EuroDual-locomotieven voor Duitsland en Oostenrijk en 4 EuroDual-locomotieven voor Noorwegen en Zweden bij Stadler Valencia. Hiermee breidt ELP haar vloot van de modernste 6-assige hybride locomotieven verder uit.
Sinds de oprichting van de leasemaatschappij in 2018 zijn er 64 locomotieven van de nieuwste generatie besteld. Hiervan zijn al 61 locomotieven afgesloten met meer dan 20 klanten in 5 verschillende landen in langlopende full-service leasingcontracten EuroDual-locomotieven zijn op de weg in Duitsland, Zweden en Noorwegen, en nu ook in Oostenrijk
Op dit moment zijn 31 EuroDuals succesvol in gebruik op het spoor in Duitsland en Scandinavië. De locomotieven met een Scandinavische configuratie hebben een speciale winteruitrusting, die is aangepast aan de extreme weersomstandigheden in Noord-Europa.
Alle locomotieven van European Loc Pool worden volledig operationeel verhuurd. Het full-service pakket van de ELP zorgt voor een gegarandeerde hoge beschikbaarheid van het wagenpark. Het omvat preventief en correctief onderhoud, wielreprofilering, wielsetvernieuwing, algemene inspecties evenals mobiel onderhoud en een 24/7 servicehotline. De ELP biedt ook uitgebreide verzekeringsdiensten die zijn afgestemd op de behoeften van klanten.
Meer over de EuroDual locomotieven
De focus van ELP ligt op zesassige dubbele hybride locomotieven met een vermogen tot 2,8 MW diesel, 9 MW elektrisch en 500 kN trekkracht. Alle voertuigen zijn standaard uitgerust met ETCS Baseline 3 voor Level 2. Sinds begin april 2020 rijden de eerste ELP EuroDual-locomotieven op het Duitse spoorwegnet. Ze maken gebruik op geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde routes mogelijk, evenals last-mile- en rangeeroperaties. Alle dubbele locomotieven zijn standaard uitgerust met radiografische afstandsbediening. Op de eerste en laatste kilometer worden hogere snelheden en zwaardere ladingen de nieuwe standaard. Door het dubbele aandrijfsysteem is het mogelijk om onderweg efficiënt te wisselen tussen elektrisch en diesel. Door de hoge trekkracht kunnen de locomotieven zwaardere treinen trekken, waarbij de klant profiteert van een lager energieverbruik per ton en kilometer.. Foto’s Copyright: Stadler Valencia en ELP

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.