En maar mopperen op de Nederlandse Spoorwegen

En maar mopperen op de Nederlandse Spoorwegen, dan doen wij Hollanders graag. Wij weten uit ervaring dat het beslist geen pretje is, om op een koud en winderig perron van een station, moeten staan wachten op een trein die weer eens een vertraging heeft. Maar bij ons niet alleen negatief, want ons punt is: Is het wel reëel dat de NS een boete aan de staatskas moet betalen, voor het feit dat zij niet de gewenste resultaten behalen? Wat zijn zoal de oorzaken van dat treinen vertragingen op lopen? Eigenlijk zijn het alleen wissel- en seinstoringen die voor rekening zouden moeten komen van NS en/of ProRail. Ja, ook tijdens Nederlandse sneeuwdagen, kijk maar naar Zwitserland daar hebben zij mooie verwarmde wissels. Natuurlijk hebben wissels in Nederland hier en daar wisselverwarming. Maar als koperdieven weer eens bezig zijn geweest, zijn de vertragingen hierdoor niet de schuld van de NS. Ook vertragingen naar aanleiding van aanrijdingen, omdat iemand weer eens onder de gesloten spoorbomen door glipt om zijn trein te halen of een auto die haast heeft en door rood licht rijdt. Wij zien dit bijna dagelijks gebeuren. Ook zelfdoding mag niet voor rekening van de NS komen, vinden wij. Dit zijn allemaal reden voor vertragingen, buiten de schuld van NS. De door het Rijk opgelegde boetes, moeten uiteindelijk weer door de reizigers betaald worden, via ons treinkaartje. Deze boetes zouden doorberekend moeten worden aan de verzekering van de veroorzaker van de vertraging. Ook de reizigers zelf zijn heel vaak de schuld van de vertragingen. Denk maar eens aan de lieden die iets te lang in hun bed blijven liggen en dan hals over kop, meestal zonder ontbijt, dat wordt natuurlijk op het station gekocht en in de trein genuttigd. Dat is dan wel weer extra winst voor de NS. De lieden komen net op het nippertje het perron op stormen en willen nog te vaak op het laatste moment de trein binnenglippen. Dat Aso gedrag is niet alleen ronduit gevaarlijk, maar zorgt er ook voor dat de treinen vertraging oplopen, wat dan weer zeer vervelend is voor alle andere medepassagiers in de trein, die vermoedelijk hun aan sluiting missen. De conducteur is meestal zo vriendelijk om even te wachten op deze laatkomers. Deze reizigers die toch nog vlug willen instappen moeten op hun gedrag worden aangesproken door een perronchef, zodat zij hun trein missen en moeten wachten op de volgende gelegenheid, om op de plaats van bestemming te komen. Want als het vertreksignaal weerklinkt, is het verboden om nog in te stappen. Van eigen fouten leert men, zegt een bekend Nederlands spreekwoord. Ook het plannen van de treinreis door sommige reizigers lijkt nergens op. Voor overstaptijd moet u op de grotere stations minstens tien minuten reserveren. Al wil ProRail, net als bijvoorbeeld in Engeland, dat men rechts op de roltrap stil staat, zodat links naar boven gelopen kan worden, vaak in de wind geslagen. Dan het op onthoud door de personen, die denken dat ze gratis en zwart kunnen meerijden. Vijf minuten oponthoud is zo gebeurd en dan is 5 minuten overstaptijd al voorbij. Een goede raad volgens ons: NS laat de conducteur deze zwart rijders toch gewoon op het eerst volgende station overdragen aan de Spoorwegpolitie. Conducteurs moeten in dergelijk geval op één knop van hun mobieltje kunnen te drukken, zodat men op het volgende bemande station tot actie kan over gaan.
Ook zijn wij het eens over het feit, dat de directieleden geen bonus behoren te krijgen omdat zij hun werk goed doen, daar krijgen zij al iedere hun maandsalaris voor. Er hoort namelijk geen extra geld betaald te worden, om de treinen op tijd te laten rijden. Dat zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn voor een spoorweg maatschappij. De NS moet service geven aan reizigers die een kaartje voor een treinrit hebben gekocht. Een station vol zetten met dure broodjeswinkels is geen service. Dat is betaalde service en daar verdient de NS heel veel geld aan. Het lijkt er soms op, als men de jaarverslagen leest, dat de treinen laten rijden maar een bijzaak voor de NS is.
Online een reis boeken
Ook het Hispeed concept is geïntroduceerd om geld te verdienen, en zeker het online treintickets bestellen. Onze ervaring is dat men goed moet weten, wanneer je wilt reizen en hoe de route moet zijn. Soms is het voor reizigers, die zelden of nooit met de trein gaan, beter ondanks de extra kosten aan het loket, een ticket voor uw buitenlandse trip te kopen. Het doorworstelen van de bestelsites duurt heel vaak net zolang. Van de gebruikelijke of soms speciale kortingen, heeft de Hispeed computer nog niet van gehoord. Soms is een bestelling bij de DB voor de zelfde rit goedkoper.
Hispeed zegt hier zelf het volgende over, n.a.v. een kort geleden enquête:
Ten aanzien van het online boeken van een reis geeft men aan behoefte te hebben aan gemak, eenvoud en overzichtelijkheid. Momenteel wordt oriënteren op een reis nog te veel bemoeilijkt doordat er geen duidelijk overzicht is met beschikbaarheid van de verschillende tarieven. Ook flexibiliteit en mobiliteit werden genoemd als belangrijke aandachtspunten. Inmiddels is een eerste stap hierin gezet en kunt u bijvoorbeeld sinds enkele weken ook via onze mobiele NS Hispeed app (iOS en Android) tickets boeken. Deze tickets hoeft u niet te printen, maar kunt u eenvoudig vanaf uw telefoon laten scannen door de conducteur. In de komende maanden zullen we verder werken aan het verbeteren van onze online dienstverlening.
En dan maar hopen dat uw batterij niet leeg is. Bellen met het betaal 900 nummer van Hispeed is ook al een dure grap, ze nemen echt de tijd voor u, als u snapt wat wij bedoelen. Ook is het aan te raden, eerst zelf uw reis te plannen, voor u gaat bellen om uw ticket te bestellen. Want Nürnberg via München lijkt ons ook niet de kortste en snelste weg, om de slaaptrein naar Amsterdam te nemen en was uiteindelijk 50 euro duurder. De Hispeed gratis wachtlounge is ook niet open voor vroege of late reizigers van een Internationale trein. Daar gaat je extra betaalde service. Treinliefhebbers zoals wij, gaan meestal voor ons plezier met de trein. Maar laten wij tenminste het goede voorbeeld geven. Vandaar ook dit artikel

1 Reactie op En maar mopperen op de Nederlandse Spoorwegen

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: