Vier keer per dag heeft het Haagse ‘Hollandse Spoor’ even de allure van een internationaal station. Dan vertrekken van spoor 1 – langs het perron waaraan ook de koninklijke wachtkamer ligt – de IC-treinen naar Brussel Zuid. Maar hun dagen zijn geteld. Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 21 december 2021 volgend jaar rijdt ‘De Brusselaar’ definitief niet meer via Den Haag.
Net als de andere IC’s naar Brussel-Zuid, krijgt ook de Haagse tak dan als eindpunt Amsterdam CS. De Brusselaar rijdt in het vervolg direct via de hogesnelheidslijn naar Rotterdam en vervolgens verder over de HSL – via Breda en Antwerpen – naar de Belgische hoofdstad. Thans volgen de vier intercity’s die Den Haag HS aandoen, de gewone spoorlijn naar Rotterdam. Pas daar bereiken ze de HSL voor de verdere reis. Met het verdwijnen van ‘De Haagse Brusselaar’ verliezen de reizigers uit onze residentie en regeringsstad dus hun laatste directe verbinding met Brussel (en de zetel van de Europese Unie). Als ze per trein blijven reizen, moeten ze in Rotterdam overstappen. Ze hebben nog een jaar om aan het idee te wennen…
Overigens krijgen Haagse instappers nu al een voorproefje van de toekomst. Want door wegwerkzaamheden rijdt de huidige Haagse Brusselaar tot en met 18 november vanuit Breda. Reizigers moeten dus eerst met een andere trein naar dit tijdelijke vertrekpunt.
Eerste rijdt vanuit Amsterdam
Amsterdam krijgt er – via de HSL – vier IC’s naar Brussel bij, waardoor het totale aantal in deze relatie stijgt van 12 naar 16. De vermelding ‘via de HSL’ is belangrijk, omdat de eerste Brusselaar, die om 6.40 uur uit Den Haag HS vertrekt, al in Amsterdam begint. Tot Rotterdam volgt hij de ‘gewone’ lijn en neemt pas daar de HSL. De drie andere starten daadwerkelijk in Den Haag Hollandse Spoor. Net als de vroegste IC pakken ook zij in de Maasstad de hogesnelheidslijn in zuidelijke richting.
Het definitief vervallen van de Haagse Brusselaar heeft alles te maken met de ‘tien-minuten-dienst’ op het traject Schiphol-Rotterdam vv., die NS vanaf 12 december 2021 invoert. Door de intensieve baanvakbezetting op de Oude Lijn die dan optreedt, is er geen plaats meer voor de bestaande internationale IC’s naar Brussel.
Hoogfrequente dienstregeling
Behalve de hoogfrequente dienstregeling op deze lijn, gaan er in 2022 ook elke tien minuten treinen rijden tussen Schiphol en Nijmegen via Utrecht.
Bovendien worden per uur zes Sprinters ingelegd tussen Rotterdam en Dordrecht vice versa om een snelle aansluitende verbinding tussen beide steden te waarborgen.
Op dit alles vooruitlopend zien we – na een proefperiode – sinds 2017 belangrijk meer treinen op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. Dit had hier 15% stijging van het aantal reizigers tot gevolg.
Infrastructuur verbeterd
Volgens de verwachting zou het aantal reizigers in de toekomst sterk toenemen (in hoeverre de daarna optredende coronacrisis invloed heeft valt nog moeilijk te zeggen). De frequentie op drukke baanvakken moest daarom flink worden opgevoerd. Een reiziger dient gewoon naar het station te kunnen gaan en daar binnen enige minuten een trein te vinden die hem (of haar) naar de gewenste bestemming brengt. Dit is het uitgangspunt voor de ‘tien-minuten-diensten’, die inhouden dat een reisgids niet meer nodig is want dat er elke tien minuten een trein gaat. Mede om deze opzet mogelijk te maken werden afspraken gemaakt tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS. In opdracht van het Rijk investeerde ProRail de afgelopen periode grote bedragen in de infrastructuur. Deze omvatten verbeteringen aan de verkeersleiding, overwegen, de stroomvoorziening, alsmede de bouw van nieuwe wissels en seinen. Ook stations van grote steden worden aangepast om aan te sluiten op de hedendaagse eisen van het spoorwegverkeer en de reizigers.
Foto’s: Hans van Lith, bron: Nederlandse Spoorwegen en weekblad Den Haag Centraal.
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.