Treinennieuws.nl, de site voor het leukste treinennieuws werd geboren uit frustraties, omdat de geldkranen voor de promotie voor treinen en treinennieuws, maar ook voor de modelspoorbouw werden dicht gedraaid. Advertentie opdrachten werden geannuleerd. Modelspoorfirma’s zoals Roco, Fleischmann en Arnold, maar ook Märklin balanceerde aan de rand van een faillissement. De Nederlandse en Belgische vestigingen van deze firma’s, die al jaren lang toon aangevende bedrijven waren, werden gesloten. Wij, redactie van treinen- en video- en handwerkmagazines geloofden echter niet in een online website voor treinennieuws, maar op aandringen van jongeren werd deze site toch gelanceerd. De motor achter deze website met het nieuws op treinengebied, zijn enthousiaste mensen die zo’n 10 jaar geleden niet durfde te dromen dat nu gemiddeld 750 bezoekers iedere dag langs komen surfen. Een zoon was het gemopper over de financiële crises zat en ging bij thuiskomst na een verjaardag feestje aan de slag. De naam Treinennieuws bleek nog vrij te zijn en werd direct geclaimd en vastgelegd. Na een paar uurtjes nachtwerk, maar dat is schijnbaar gewoon voor computer freaks, was het eerste resultaat klaar en werd naar de “redactie” gemaild. Die zag dit helemaal nog niet zitten. Treinliefhebbers willen papier in hun handen hebben. Ook beursbezoekers willen de nieuwste modellen van dichtbij op hun “echtheid” kunnen beoordelen. Modelspoorbeurs in Houten is een mooi voorbeeld. Op stoomfestiviteiten wil men het sissen van de locomotief kunnen horen en stoomlucht kunnen opsnuiven. Maar de redactie heeft het mis gehad. Ook onze pagina’s voor de kleinste treintjes Spurdrei (T3, het kleinste modelspoor trein ter wereld en Z-Spoor worden goed bezocht.
Direct na de lancering, met een record van de TGV in Fankrijk,
bleek dat er wel degelijk mensen waren die (dagelijks) even kwamen surfen of er nog nieuws op de site was. De redactie begon in te zien, dat de website ook in een behoefde kon voorzien. Schoorvoetend kwamen oud abonnees ook eens een kijkje nemen en al gauw bleek dat wat lang als onbereikbaar leek toch gebeurde. Langzaam maar zeker kwamen de positieve reacties binnen. De technische computerman die treinen maar niets vond, ”Dat was iets voor zijn vader”, zag dat zijn missie om “treintjesgekken” ook aan de pc te krijgen lukte.
Direct na de lancering kregen wij “likes”. Nou en, dachten we. Na een tijdje werd treinennieuws.nl als volwaardig blog gezien in de Nederlandse taal, al stonden er soms erge stomme taal fouten in. Maar wij missen onze corrector. Persberichten begonnen binnen te komen. Er kwamen steeds meer bezoekers. De berichten werden automatisch door geplaatst op Facebook en twitter.
Treinennieuws.nl is niet meer weg te denken als nieuwsbron voor heel veel lezers. Daar wij niet alles publiceerde, werd de roep om een Treinnieuws Groep groter. Deze is nu een poosje in de lucht. Velen hebben de mogelijkheid, om wat zij belangrijk en leuk vinden te delen. Er zijn natuurlijk een paar regels van de beheerders.
Wees aardig en beleefd. We moeten er met zijn allen een uitnodigende omgeving van maken. Behandel iedereen met respect. Gezonde discussies zijn toegestaan, maar alleen op een vriendelijke toon. Respecteer ieders privacy. Voor lidmaatschap van deze groep is wederzijds vertrouwen nodig. Authentieke expressieve discussies dragen bij aan groepen, maar kunnen ook gevoelig en privé zijn. Wat er in een groep wordt gedeeld, mag daarbuiten niet worden besproken. Geen haatdragende taal of pesten. Zorg ervoor dat iedereen zich veilig voelt. Geen enkele vorm van pesten is toegestaan en kleinerende opmerkingen over bijvoorbeeld ras, religie, cultuur, seksuele geaardheid, geslacht of identiteit worden niet getolereerd. Geef deze groep meer dan je neemt. Zelfpromotie, spam en irrelevante links zijn niet toegestaan.
Als papiervuilmakers, zoals wij werden genoemd, hebben ongelijk gekregen. Ook voor ons is een “Online magazine” maken leuk geworden. Wij proberen steeds onze lezers als eerste het (internationale) treinennieuws te brengen. Een goede raad is dan ook om de berichtenpagina in te vullen met uw e-mailadres. Dan komt er gelijk een berichtje. als er iets nieuws op de site staat in uw mailbox en mist u geen enkel bericht.
De ontwerper van treinennieuws.nl hoopte nu dat zijn laatste toevoeging het forum ook lezers en deelnemers gaat krijgen. Maar deze toevoeging werd een echte Hollandse mopperpagina. Deze haalden hij maar gauw weg, jammer dat mensen niet objectief kunnen zijn. Nu ruim 10 jaar later blijkt dat onze website die speciaal is ontwikkeld om u te voorzien van uitgebreide en gedetailleerde informatie: 24 uur per dag bereikbaar 7 dagen per week in een behoefte voorziet. Kom ook eens langs www.treinennieuws.nl en vul het berichten verzoek in. O ja, we hebben nog een verzoek: Deel onze site zoveel als u wilt.
Goed dat Treinennieuws bestaat, het zijn de ogen en oren op railgebied die een variatie aan spoornieuws brengt die elke steun verdient. Een bron van inspiratie om zich nog meer te verdiepen over dit onderwerp voor zowel oud als jong ! Succes !