Eerste testtrein door de Marmaray-tunnel

Marmaray-tunnel-testtrainTurkije 4 augustus 2013 – Een eerste trein ging onder de Bosporus, door de nieuwe Marmaray-tunnel, tussen de Europese kant vlak bij Istanboel en de Aziatische zijde. “Dit project is niet het project van de eeuw, maar wel het het eerste project van de eeuw”, zei Erdogan de premier. Volgens een reactie op de opening: “Een geweldig bouwwerk, maar wel eng zo dwars op de aardbevingslijn. De opening van deze eerste hogesnelheid lijn tussen Eskisehir en Gebze ten oosten van Istanbul is gepland op 29 oktober, de 90ste verjaardag van de oprichting van de Turkse Republiek.
Marmaray_tunnelHet Marmaray-project is een onderzeese spoortunnel onder de Bosporus die het Europese en Aziatische deel van Istanboel met elkaar zal verbinden. Het wordt de diepste afgezonken tunnel in de wereld, en de eerste tunnel die twee continenten met elkaar verbindt. De naam “Marmaray” is een combinatie van Zee van Marmara en “ray”, Turks voor rail. De totale kosten voor het project worden geraamd op zo’n 2,5 miljard euro, waarvan een groot deel wordt gefinancierd door de Europese Investeringsbank en de Japanse Bank voor Internationale Samenwerking
mararay tekeningDe totale lengte van het ondergrondse gedeelte van het project is 13,5 kilometer, hieronder vallen de geboorde tunnels onder land en de afgezonken tunnels (1387 meter) onder water. Hiernaast wordt ook nog 63 kilometer bestaand bovengronds spoor vernieuwd, tussen Gebze en Halkali. Het project verbindt het metrostelsel en de lightrail van Istanbul met de spoorwegen vanuit Europa en richting andere Turkse steden via het nieuw te bouwen ondergrondse station bij Yenikapı in de Europese wijk Fatih. Bron: Railway Gazette en Wikipedia

%d bloggers op de volgende wijze: