In een artikel in Treinennieuws van 16 augustus 2021″Een fietstocht van 250 km voor het opknappen van een Transrapid magneettrein” kon u lezen dat de voorzitter van Stichting Freedom of Mobility van plan was om een fietstocht tussen Zaandijk en Lathen te rijden om aandacht te vragen en om donaties te verkrijgen voor het opknappen van de Transrapid magneettrein.
Op dinsdag 24 augustus 2021 heeft de voorzitter van Stichting Freedom of Mobility daadwerkelijk de fietstocht gereden op een Postcodeloterij fiets. De tocht begon om 03:20 en rond 22:00 uur kwam na een tocht van 270 km en tevens het zoeken van een slaapplaats de TVE en de Transrapid 07 in zicht. Net deze fietstocht is 100 euro opgehaald.
Dinsdag 2 november is de voorzitter van Stichting Freedom of Mobility wederom naar Lathen gefietst. Alleen nu ook met behulp van de trein tussen Zaandijk en Lathen. De rede was de oprichting van een stichting voor behoud van de Transrapid magneettrein en het weer in bedrijf brengen van het Transrapid informatiecentrum. Dit om de kennis die in het verleden vergaard is te behouden en anderzijds om belangstellenden en studenten en kennis te delen. Op deze avond heeft de voorzitter van Stichting Freedom of Mobility symbolisch 200 euro overhandigd om de stichting “Fördervereing Transrapid Emsland” financieel te ondersteunen.
Van 31 oktober tot en met 12 november is er de klimaat conferentie in Glasgow. Een conferentie die aangeeft dat de klimaatverandering snel gaat en we met z’n allen moeten handelen. De trein kan een bijdrage zijn in onze behoefte om te reizen, maar wel op een duurzame manier. De spoorsector zet in op de nachttrein en de hogesnelheidstrein. De nachttrein is een mooie manier van reizen en voorziet in een behoefte. Echter de nachttrein is een toevoeging naast het overige aanbod en zal zeker geen luchtlijn overnemen.
De hogesnelheidstrein is wel sneller, maar als het geen luchthavens aandoet of een enkele zal ook de hogesnelheidstrein geen vliegtuig overnemen. Daarbij is de hogesnelheidstrein een trein die vele regio’s en steden voorbij moet om enigszins snel te zijn. Ook de hogesnelheidstrein is een toevoeging naast het binnenlandse aanbod. De inzet van de nachttrein en hogesnelheidstrein is vanuit milieu en klimaat dan ook geen optie.
Natuurlijk kan de spoorsector wel een belangrijke bijdrage leveren voor de klimaatdoelen. De vraag is welke trein in staat is om twee of meerdere nationale belangen te verenigen door de trein als nutsdienst te laten fungeren door alle steden, regio’s en luchthavens aan te doen en toch ook de reistijden aanzienelijk te verminderen waardoor het wel het vliegtuig kan overnemen. Alleen een magneettrein is in staat om de bestaande IC en hogesnelheidstrein over te nemen en in het netwerk van een luchtvaartmaatschappij te passen.
De magneettrein heeft dan ook een belangrijke waarde voor het nationaal en internationaal spoortransport. Wil de spoorsector haar taak als nutsvoorziening serieus nemen dat hoort het de maglev techniek te omarmen.
Dat in Lathen het informatiecentrum in de toekomst weer open gaat om mensen weer te enthousiasmeren voor deze techniek is dan ook een eerste kleine stap voor een echt duurzaam spoor.
Wouter van Gessel
voorzitter van Stichting Freedom of Mobility,
Vertegenwoordiger van de International Maglev Board.
Top! Nu al zin in!