Eerste ‘Spanjaarden’ voor de Kusttram

Advertentie

Het nieuwe kusttramvoertuig onderweg langs de Belgische kust (copyright De Lijn)
Aankomst van de eerste tram in juni 2020 (copyright De Lijn)

Het Vlaamse vervoerbedrijf De Lijn heeft in het paasweekend op het Kusttramtraject (Knokke-Oostende-Adinkerke, ca. 67 kilometer en daarmee de langste ononderbroken tramlijn ter wereld) enkele nieuwe trams, type URBOS 100, in dienst gesteld. In totaal komen er 48 stuks, gebouwd door de Spaanse fabriek CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) in Zaragossa. De inmiddels aanwezige exemplaren rijden vooral tussen Oostende en Westende, maar zijn ook al gezien op de rest van de kustlijn. ‘De Lijn’ gebruikt overigens steeds de formele benaming ‘Kusttram’, omdat deze niet alleen het traject, maar ook de haltes en het rollend materieel omvat. De eerste URBOS-stellen zijn door de coronaproblemen wat later geleverd dan de bedoeling was en ook de feestelijke officiële ingebruikstelling door Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters ging nog niet door. Deze wordt om dezelfde reden naar een later tijdstip verschoven.

 

Bestuurders betrokken

De vijfdelige nieuwkomers zijn uitgevoerd als lagevloertrams met een aerodynamische vormgeving. Hun lengte is 31,58 meter en ze bieden plaats aan 187 reizigers. Voor hun zijn 54 zitplaatsen en 22 klapstoeltjes beschikbaar. Speciale aandacht bij de bouw is besteed aan de gemakkelijke toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, voor mensen met mobiliteitsproblemen en passagiers met kinderwagens. De toekomstige trambestuurders van het materieel werden betrokken bij de constructie en dat leverde enkele aanpassingen op van de besturingscabines.
De CAF-trams van het type URBOS 100, rijden al langer in Nederland (Amsterdam, Uithoflijn Utrecht), Luxemburg, Verenigde Staten, Frankrijk enzovoort. Voor de Kusttram vonden bij de bouw nog enige kleine aanpassingen plaats. De rijtuigen zijn bijvoorbeeld aan beide zijden 5 centimeter smaller dan de bestaande tramstellen. Dus zijn er bij de toegangen smalle rubber strips aangebracht, om de afstand tot de perrons te verkleinen. (Zie voor eerdere informatie over CAF-materieel ook ‘Treinennieuws’ van 19 juli 2017).
Vorig jaar zomer werden in Spanje de eerste stellen getest en vervolgens via Santander – over zee – naar de haven van Zeebrugge gebracht. Vandaar gingen ze over de weg naar de werkplaats van De Lijn in Oostende. In de nacht van 22 op 23 juni 2020 kwam nummer één daar aan. De overige trams volg(d)en via hetzelfde traject. De totale levering neemt circa twee jaar in beslag. Inmiddels worden alle bestuurders en het technisch personeel opgeleid voor het werken met de nieuwe URBOS 100 van de Kusttram.

Oud materieel vervangen

De CAF-trams zullen de komende twee jaar het aanwezige rollend materieel grotendeels vervangen. Dit laatste is al circa veertig jaar oud en aan vervanging toe. Van de totaal beschikbare 46 voertuigen werd een deel gereviseerd, zodat het nog enige tijd in dienst kan blijven. De overgrote meerderheid verdwijnt echter.
Het is een traditie geworden bij De Lijn om een namenwedstrijd uit te schrijven bij de komst van nieuwe types voertuigen. Op die manier krijgt het publiek een binding met het openbaar vervoer en een wedstrijd heeft altijd een leuk element van spanning, aldus de directie. Dat gebeurde eveneens ter gelegenheid van de komst van de CAF-trams. Bedoeling is dat minister Lydia Peeters de winnaar bekend maakt bij de officiële presentatie van het Kusttrammaterieel. Maar ook die moet nog even wachten tot na de coronacrisis.

Bron: persberichten De Lijn – Copyright foto’s;  De Lijn

De nieuwe tram in de werkplaats (copyright De Lijn)
Een tram URBOS 100 in Oostende (copyright De Lijn)

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.