Eerste KISS voor Hongaarse spoorwegen

De eerste KISS geproduceerd door Stadler voor het Hongaarse staatsbedrijf MÁV is ceremonieel uitgerold en overgedragen in Dunakeszi, Hongarije, waarna het de nodige typetests voor commerciële activiteiten start.

Volgens de overeenkomst tussen MÁV-START en Stadler, is het gepresenteerde voertuig, samen met 10 extra bijna klaar voor de commerciële start die vanaf februari 2020 in de voorsteden van de hoofdstad Boedapest naar Vác en Cegléd gepland staat. In het begin van 2021 worden er acht dubbeldekker treinen verwacht, waarmee deze lijnen in de voorsteden volledig worden bediend door moderne elektrische treinen van de Zwitserse treinenbouwer. De komst van nieuwe treinen opent een nieuw hoofdstuk in de passagiersvervoersdienst van Hongaarse spoorwegen, omdat door de dubbeldekkers de reislengte zal afnemen en de het tijdschema zal ook worden gestabiliseerd. MÁV-START en Stadler ondertekenden in 2017 een raamovereenkomst over de levering van maximaal 40 eenheden. Tot nu toe heeft MÁV in totaal 19 eenheden uit de beschikbare 40 treinen besteld.

Technische gegevens

De 155,88 meter lange, 2,8 meter brede en 4,6 meter hoge treinen kan met meerdere eenheden in totaal zes rijtuigen 600 passagiers op comfortabele stoelen vervoeren. dat is 50% meer  in vergelijking met een eendekkerunit met de dezelfde lengte. De treinen worden uitgerust met vier toiletten, waarvan één toegankelijk is voor personen met beperkte mobiliteit. De nieuwe voertuigen, die zijn ontworpen volgens de nieuwste veiligheidsnormen, zullen worden uitgerust met EVM- en ETCS Level2-treinbesturingssystemen, waardoor ze op een topsnelheid van 160 km / h op de gemoderniseerde spoorlijnen van Hongarije kunnen rijden. Het comfort voor de passagier wordt vergroot door de uitzonderlijk soepele werking, het ultramoderne passagiersinformatiesysteem, een ruim en licht interieur, geavanceerde airconditioning en natuurlijk zoals nu de gewoonte is gratis WiFi.