Eerste GTW Gelderland aan Arriva overgedragen

Arriva en Stadler Rail vieren vandaag gezamenlijk de overdracht van het eerste diesel-elektrische gelede voertuig (GTW DMU) voor de provincie Gelderland. Arriva Nederland bestelde medio 2010 24 DMU-GTW treinstellen bij Stadler voor de concessie “Rivierenland-Achterhoek” in de provincie Gelderland. De voertuigen zijn ontwikkeld op de reeds succesvolle werking van de Arriva GTW op verschillende trajecten. Zo worden deze voertuigen geleverd met een ultra-moderne milieuvriendelijke aandrijving.

Arriva is een van de grootste dienstverlener in de markt voor openbaar vervoer in Europa. Met treinen en bussen vervoeren zij voor meer dan 1,5 miljard euro reizigersverkeer in 12 landen per jaar. In augustus 2010 werd Arriva overgenomen door Deutsche Bahn. Arriva Nederland heeft in juni 2010 in totaal 38 GTW bij Stadler Rail Zwitserland besteld, met inbegrip van de 24 voor de provincie Gelderland, 14 voor de provincies Overijssel en Drenthe. Arriva heeft sinds 2005, 99 GTW voor verschillende regio’s van Nederland in gebruik.

Peter Jenelten, executive vice president marketing & sales van de Stadler Rail Group

Peter Jenelten, executive vice president marketing & sales van de Stadler Rail Group, is blij met de succesvolle afronding zei: “We zijn er trots op dat we in staat waren DMU GTW uitgerust met een geavanceerde milieuvriendelijke aandrijving, die nu ook in een andere provincie in Nederland (Gelderland) met moderne lage vloer worden gebruikt. Dit was alleen mogelijk dankzij de grote inzet en toewijding van alle betrokkenen medewerkers. Zij verdienen speciale dank. ”

Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland: “Dit contract is een mijlpaal voor ons bedrijf. Ik ben ook erg blij dat de vertegenwoordigers van de provincie Gelderland, het een succesvolle aankoop van deze voertuigen vinden. U zult begrijpen dat deze treinen zelfs veel verder dan gaan de eisen.”

Eco-vriendelijke rijden
De voertuigen zijn gebaseerd op de sinds 2005, aan Arriva geleverde GTW DMU. Nieuw is de ontwikkelde, moderne diesel-elektrische aandrijving met een motor
TCD 16,0 V8 Deutz, die voldoet aan de Europese emissienorm Fase 3b. In vergelijking met conventionele aandrijving concepten, deze voertuigen zijn dus milieuvriendelijk.

De treinen zijn voorzien van airconditioning en beschikken over een lage vloer van 75%. De voertuigen worden geproduceerd in lichtgewicht aluminium, voorzien van een nieuw ontwikkelde lichtere motor draaistel. De voertuigen zijn uitgerust met openbare Wi-Fi, vier LCD-monitoren per wagende passagiers informatie

Later een update met foto’s van de overdracht aan de directeur Arriva Anne Hettinga

%d bloggers op de volgende wijze: