Laatste oproep volgens PIKO, op 22 juni 2019 hebben ze hun 11e “Open Huis Dag” in Sonneberg, waar het gaat om het 70-jarig bedrijfsjubileum en waarvoor ze u van harte uitnodigen. PIKO Spielwaren GmbH in Sonneberg houdt Open Dag en nodigt u uit om op 22 juni 2019 in Sonneberg / Thüringen te komen. Al voor de 11e keer viert PIKO dit speciale evenement met modelspoorvrienden van over de hele wereld. Deze keer is het thema “70 jaar PIKO” en ze verwelkomen u en duizenden andere PIKO-fans graag in hun fabriek.
De historie van PIKO in vogelvlucht
Ervaar uit de eerste hand het brede assortiment van vier formaten G, H0, TT en N, bekijk mee over de schouders van de PIKO medewerkers bij de productie van wagens en wissel uw gedachte uit. Natuurlijk kunt u ter gelegenheid van de “Open Dag” ook aantrekkelijke speciale modellen en scherp geprijsde 2e keus items kopen. Voor de kleine gasten bieden zij voor entertainment een PIKO-tuinspoor en een speeltuin , evenals een groot springkasteel aan. Voor uw lichamelijke welzijn worden Thüringse specialiteiten en koude en warme dranken verzorgd. Om uw aankomst een onvergetelijke ervaring te maken, bieden zij u een selectie van stijlvolle speciale treinen, die u van verschillende stations naar ons zullen brengen. Natuurlijk kunt u ook reizen met de “normale” trein. Vanaf station Sonneberg brengt een gratis busshuttle u naar het PIKO-bedrijf. Voor de gasten die met de auto komen, zijn er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar in de buurt. PIKO verheugt zich op uw bezoek en wensen u een prettige reis en een veelbewogen en aangenaam verblijf tijdens het OPEN HUIS bij PIKO in Sonneberg.
De malaise in de modelspoorbranche
De malaise in de modelspoorbranche en vooral bij Märklin begin van deze eeuw, heeft geen windeieren gelegd voor de anderen modelspoorfirma’s zoals Roco, Fleischmann en PIKO. Roco en Fleischmann werden opgekocht door de Oostenrijkse firma Modelleisenbahn GmbH. PIKO daarin tegen bleef gewoon Duits maar groeide enorm. PIKO is ook een van de weinige firma die op modelspoorevenementen, zoals op de afgelopen Eurospoor die altijd van zich laat horen en zien.
Al ruim 50 jaar zijn PIKO spoorwegmodellen zeer geliefd bij groot en klein. In de eerste jaren van haar bestaan produceerde PIKO speelgoedtreinen, maar al snel oriënteerde PIKO zich op schaalmodellen. Het railsysteem van PIKO was voor die tijd al zeer modelgetrouw, want de bij andere modelspoormerken gebruikelijke midden rail, werd door PIKO vanaf het begin al niet gebruikt. In de eerste jaren werd wel gebruik gemaakt van het wisselstroom systeem, maar reeds in 1953 werd de overstap gemaakt naar het twee-rail gelijkstroomsysteem. Met de in de vijftigerjaren liet PIKO zijn mogelijkheden voor schaalgetrouwe modellen reeds blijken. Met de in 1958 verschenen serie goederenwagens zette PIKO echter definitief de trend voor de schaalgetrouwe en gedetailleerde vervaardiging van spoormodellen in schaal H0. Exact op schaal produceren in de juiste kleurstelling met het juiste gebruik van opschriften stond vanaf die tijd hoog in het vaandel tijdens de constructie van spoorwegmodellen. Langzaam maar zeker werd het PIKO modellenassortiment uitgebreid met locomotieven, rijtuigen en goederenwagens. In de jaren tot 1992 heeft PIKO veel aandacht besteed aan spoorwegmodellen uit de toenmalige Oostbloklanden, uiteraard met de nadruk op de naoorlogse DR. Ook heden ten dagen is dit accent nog steeds terug te vinden in het PIKO Modellbahn-programma. Er werden echter ook in deze jaren al diverse modellen uitgebracht naar Nederlands voorbeeld. Ja, het werd echt geel op de modelspoorbanen. Piko is niet meer weg te denken van de Nederlandse modelspoorbanen.
Historisch gezien bestond VEB PIKO Sonneberg voordat de muur viel in 1989 uit meerdere speelgoed- en modelspoorfabrikanten, o.a. Sachsenmodelle, Gützold, Tillig, Auhagen, etc. Na de ‘Wende’ trokken alle bovengenoemde (door het DDR – regime tot samenwerking gedwongen) merken weer naar hun eigen vestigingen terug, met medeneming van de door henzelf ontwikkelde spuitgietmallen van modellen. Hieruit zijn nu weer zelfstandig en onder hun eigen naam opererende merken ontstaan. PIKO bleef achter met een aantal verouderde machines, bedrijfsgebouwen en personeel. Op 1 mei 1992 werd echter PIKO Spielwaren GmbH opgericht en vanaf dat jaar wordt met het aantreden van Dr. René F. Wilfer als algemeen directeur weer met nieuw elan aan een comeback gewerkt. Een aantal oude mallen bleven voor PIKO behouden en uit die startpositie is het huidige programma weer opgebouwd, aangevuld met een indrukwekkend aantal totaal nieuwe producties. Alle oude modellen zijn voorzien van nieuwe aandrijvingen (als het tractie betreft) en een kortkoppelingssysteem met NEM schacht. Alle mogelijke details zijn aangebracht, tot en met de zandstrooileidingen aan toe. De frontsein – verlichting brandt reeds bij zeer lage snelheid op volle sterkte en de rij-eigenschappen zijn zonder meer uitstekend te noemen.PIKO A-Railsysteem
Een nieuwe mijlpaal in het bestaan van PIKO is het nieuwe A-rail systeem. De hoofdkenmerken van dit systeem zijn: Zeer complexe railplannen zijn mogelijk, met gebruikmaking van relatief weinig railstukken. Het A-railmateriaal van PIKO ziet er realistisch uit en is voorzien van filigrain gegraveerde houten bielzen. Het railprofiel is slank uitgevoerd en vervaardigd uit een roestvrij en corrosiebestendig nieuw-zilver-legering, die een zeer goede geleiding van de elektrische stroom verzekert. De uitbreidingsmogelijkheden zijn in feite onbegrensd.
PIKO Hobby- en Expert modellen
Vanaf 2004 verrast te PIKO vriend en vijand met de eerste PIKO Hobby modellen zoals de Taurus elektrische loc. Deze qua detail vereenvoudigde modellen zijn met hun verkoopprijs rond de 60,00 Euro zeer concurrerend. Het Hobby programma van PIKO is in de loop der jaren flink uitgebreid met een aantal elektrische locomotieven, dieselloks, treinstellen, goederenwagens en rijtuigen. In 2010 werd door PIKO het Expert segment geïntroduceerd. Expert modellen zijn van meer detail voorzien dan Hobby modellen en liggen daardoor wat hoger in prijs dan de Hobby modellen. In de Expert serie zijn o.a. modellen verschenen van de Stadler GTW treinstellen.
Spoor G, schaal TT en spoor N
Deze drie schalen betekenen voor PIKO een groot succes. Sinds 8 jaar produceert PIKO rijdend materieel ook in de schaal G. Om het leveringsprogramma in spoor G compleet te maken, werd 4 jaar geleden een compleet digitaal systeem geïntroduceerd.
Nederlandse modellen
Vanaf december 1995 heeft Philotrain (vanaf 1-1-2000 Scaletrading) uit Apeldoorn de exclusieve import van PIKO Spielwaren GmbH op zich genomen voor Nederland. De hechte samenwerking tussen PIKO en Scaletrading heeft in de afgelopen jaren reeds geresulteerd in een groot aantal goederenwagens naar NS voorbeeld. Als klap op de vuurpijl heeft Scaletrading samen met PIKO de NS Hondekop ontwikkeld in het Hobby segment. Dit model is sinds oktober 2006 op de markt en is een groot succes! Na verschillende groene en gele versies, verscheen in 2011 als laatste variant de Benelux Hondekop in de Hobby serie. Deze laatste zowel met verschillende NS nummers als met NMBS nummers. In de Expert serie zijn o.a. de modellen van Stadler GTW treinstellen verschillende Nederlandse varianten verschenen van o.a. Arriva, Veolia, ACTS, ERS Railways, HUSA, LOCON, etc. Maar ook de nieuwe NS loc-serie E 186.001 – 186.019 in spoor N verschenen. Sinds 2013 is de samen met Scaletrading ontwikkelde Hondekop in spoor N verschenen bij PIKO en in 2014 kwam de NS 2200 in spoor N op de markt. Van beide modellen zullen in de komende jaren nog verschillende varianten verschijnen. Uiteraard zullen in de toekomst op voorspraak van Scaletrading regelmatig nieuwe NS modellen het levenslicht zien bij PIKO! Misschien kunnen wij binnenkort ook wel de NS Abellino treinen in spoor N bij PIKO bestellen.
Wie naar de Spiewarenmesse is geweest heeft de grote stand van PIKO gezien. Ook de pers die deze enige vakbeurs in Europa bezocht heeft die gezien. In diverse modelspoormagazines staan prachtige verhalen hoe alles bij deze voormalige DDR modelspoor firma ten goede keerde in tegenstelling van haar andere Duitse kollega’s. In de Neurenberg special van Railhobby, maar ook in het prachtige modelspoor magazine uit Zwitserland SCHWEIZ. Met dank aan Wim Wolters (Scaletrading)