Stichtingen zijn mooie instanties om onderwerpen onder de aandacht te brengen waar bedrijven en overheidsinstanties niet voor bedoelt zijn. We kennen allemaal die stichtingen die aandacht geven en geld verzamelen voor die mensen die door geest of lichaam buiten de harde veeleisende samenleving vallen of voor flora en fauna die bedreigt worden. Er zijn ook stichtingen die technieken zoals oude voertuigen of machines uit het verleden willen herstellen en/of te bewaren om de emotie en herinnering te koesteren en vast te houden.
Stichting Freedom of Mobility is een stichting die zich juist bezig houdt met de toekomst. Hoe gaan we ons en onze goederen in de toekomst verplaatsen? Stichting Freedom of Mobility heeft daar een mooie visie over die het nu ook onder de aandacht wil brengen en wil implementeren. De auto is heden ten dage de meest dominante voertuig om ons in te verplaatsen. We lijden dan ook aan auto-obesitas. Het voldoet aan onze eisen om elk moment een voertuig tot onze beschikking te hebben en kan ons bijna overal brengen waar er wegen zijn. Het is dan ook logisch dat we de auto verder ontwikkelen. De elektrische auto is een logisch vervolg, maar de elektrische auto gaat geen files oplossen en steden zullen veel schaarse ruimte moeten opofferen om de auto te parkeren en met de auto te verplaatsen. En alle batterijen die er voor nodig zijn is ook niet echt duurzaam. Zeker als je kijkt dat de middenklasse op heel de wereld een auto wil hebben.
Zelfstandig
Een andere ontwikkeling is de autonome auto. Een elektrische auto die zelfstandig en zonder ingrijpen van een bestuurder de inzittenden naar hun bestemming rijden. Technisch mogelijk op een afgesloten stuk weg, maar de stad bestaat ook uit fietsers en voetgangers die met eigen bedachte regels de straat gebruiken. Verkeer is communicatie en ondanks dat mensen de regels ieder op hun eigen manier interpreteert gaat het wonderbaarlijk allemaal wel goed. Zelfs waar mannen de vrouwen niet begrijpen. Alleen voor een rijdende computer die in nullen en enen denkt en waar regels logisch moeten zijn is de fietser en voetganger een raadsel. De autonome auto is in de levendige stad dan ook geen toekomst. Of je moet de mens weghalen.
Met het IPCC rapport over het klimaat en milieu in het achterhoofd heeft de auto in de toekomst wel een waarde, maar volgens stichting Freedom of Mobility gaan we ons voornamelijk verplaatsen met fiets en overige één persoons voertuigen zoals de (e)step en scootmobiel en het openbaar vervoer. Juist de trein krijgt een veel belangrijke waarde dan nu het geval is. Het openbaar vervoer moet wel zo gemaakt worden dat deze ook voor iedereen te gebruiken is. Het huidige spoor bijvoorbeeld is te onbetrouwbaar en de dekking is niet overal goed. Ook zijn de reistijden te lang om als alternatief te zijn voor auto.
Visie
Om de visie van Stichting Freedom of Mobility onder de aandacht te brengen gaat de oprichter en voorzitter op dinsdag 24 augustus de ongeveer 250km in één dag vanuit Zaandijk naar Lathen op een gewonnen postcodeloterij fietsen. Fietsen omdat dit in de toekomst de belangrijkste vervoersmiddel is en wordt in de steden. Naar Lathen omdat daar de toekomst van de spoorwegen staat. De Transrapid magneettrein werd er ontwikkeld en getest. Nu gebeurd er helemaal niets meer. Dat wil niet zeggen dat er ook niets meer gebeurd met de magneettrein. In Nederland, Duitsland en Europa doen we er dan wel niets mee. “Waarom zullen we in openbaar vervoer investeren als we de auto de toekomst is? “.In China en Japan snappen ze de toepassing en de techniek van de magneettrein wel en gaan deze Duits/Europese uitvinding verder ontwikkelen en implementeren. In Japan gaat rond 2027 de eerste magneettrein leviteren tussen Tokio en Nagoya met een snelheid van 500km/uur als de Chuo Shinkansen. In China rijdt (leviteert) er al een Duits ontwikkelde Transrapid magneettrein in Shanghai tussen Pudong International Airport en Longyang Road station met een snelheid van 431km/uur. In China is in deze zomer ook een nieuwe hogesnelheid magneettrein gepresenteerd die een dienstsnelheid van 600km/uur moet gaan rijden. China is dan ook in wedloop verwikkeld met Japan over de snelste trein ter wereld. Stichting Freedom of Mobility ziet voor Nederland ook toepassingen voor de Transrapid magneettrein. De magneettrein gaat volgens de visie van Stichting Freedom of Mobility de conventionele IC vervangen. Omdat we als stichting vinden dat de fiets wel meegenomen moet kunnen worden in de trein wordt dit een mooi alternatief voor de auto. Ondanks dat het ook de luchthavens en de tussengelegen steden en regio’s zowel nationaal en internationaal aandoet is het ook een alternatief voor het vliegtuig richting Berlijn, Brussel, Parijs, Frankfurt en Hamburg. De magneettrein past dan ook in het netwerk van de KLM . Schiphol kan kleiner worden omdat de andere luchthavens er mee verbonden worden en is luchthaven Lelystad niet nodig.
Stichting Freedom of Mobility wil dan ook met deze fietstocht naar Lathen geld inzamelen om de Transrapid07 schoon te maken en op te knappen en zo de magneettrein voor Nederland en Europa verder te ontwikkelen en het verder promoten van het meenemen van fietsen en fietscontainers in de trein.
Herinneringen
Stichting Freedom of Mobility is dan ook bezig met toekomstige herinneringen. En daar is het met stichtingen ook om te doen.
Dit moet u weten
De fietstocht begint op 24 augustus 2021 rond 03:00 uur in de Parkstraat in Zaandijk en gaat via Amsterdam Noord naar Almere, Zwolle, Emmen en het testcentrum in Lathen. De aankomst is ongeveer tussen 19:00 en 20:00 uur. De fiets is een postcode loterij fiets. Het weer moet wel goed zijn.
De lezer kan natuurlijk een donatie doen. Stichting Freedom of Mobility heeft een ANBI status. Er kan gestort worden op rekening IBAN: NL63 RABO 0131 1490 32 onder vermelding van visie stichtingfrom of donatie Transrapid 07.
Meer info over de visie op www.stichtingfrom.nl – Via Facebook, Stichting Freedom of Mobility, Twitter Stichtingfrom
Linkedin Wouter van Gessel zal de tocht verslagen worden met updates.
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.