Het is half vijf ‘s middags, we zitten achter een heerlijke cappuccino in de StationHuiskamer, waar je rustig kan werken en afspreken, ver van de haastige reizigers, die op het laatste nippertje het station binnenkomen, nog een drankje of broodje kopen en dan met handen vol, naar hun trein rennen om hem te halen. Wij zijn het eens met: “De NS zal moeten nadenken over het afstoten van activiteiten, vindt minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën. We zijn op Den Haag Centraal geëindigd van ons rondje midden Nederland met de NS. Als je kritisch door Nederland rijdt, denk je al gauw, zou ProRail/NS wel weten waar en wanneer iets klaar moet zijn. Zij bouwen letterlijk overal. Bouwput en nog eens bouwput. Op zo’n veertig plaatsen in Nederland wordt er aan het spoor gewerkt aan vernieuwingen voor uw en onze veiligheid. Zal er ooit nog een eind aan komen. Het begon laten we zeggen, met de bouw van het Rotterdam Centraal Station, een staaltje van vakmanschap schap. De opening werd verricht op de stralende en zonnig dag 13 maart 2014 door Koning Willem Alexander. Dit was het eerste grote station dat opgeleverd werd. De andere stations zoals: Arnhem, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal en Breda zullen (spoedig) volgen. Arnhem Centraal, tevens trolley- en busstation, is op dit moment in de afbouw fase en wordt half november officieel geopend, net als Utrecht plaatsen waar het heerlijk vertoeven wordt. Alles is aanwezig. Je natje je droogje wordt je overal aangeboden. Dat is de (betaalde) service van de NS de maatschappij die ook treinen in Nederland laat rijden. Arnhem heeft nu nog vier treinmaatschappijen: Arriva, Breng Syntus en NS. Overal moet de reiziger opletten dat hij uit- en incheck.
Een spreuk op het station van den Bosch is sprekend voor de reizigers:
”Al reizend ervaart men het leven vreemder. Overal anders en overal eender”
Natuurlijk blijft er ook veel over uit vervolgen jaren. Neem bv. station Roosendaal. Dit station is overal toegankelijk gemaakt met poortjes, maar het gebouw en de perrons zijn wel in de oude stijl gebleven. De gevel van het nog te verhuren gedeelte laat zien dat je naar allen landen kan reizen. Ook het Stationsgebouw in Winschoten werd begin oktober in oude glorie hersteld.
U zal niets anders van ons verwachten. Het is prettig reizen per trein, zelf de Railcatering is terug op de lijn Vlissingen Lelystad. Wel bijwijzen van proef maar ze willen het bij NS uitbreiden. Meer betaalde service! “Is er dan helemaal geen kritiek op het reizen per trein?” denkt u misschien. Ja natuurlijk wel. De vertragingen waar de reiziger altijd maar over blijft klagen. Wie zijn schuld is dat eigenlijk?
************************************************************************************************************************************************
U wilt mooie schone nieuwe stations, treinen en Wc’s moeten schoon zijn.
U wilt betere aansluitingen.
U wilt en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
************************************************************************************************************************************************
Het moet wel allemaal gemaakt worden en onderhouden worden. Maar dit kost tijd en vooral mensen en die nu eenmaal veel geld kosten’. Het treinkaartje( wat een ouderwetste benaming) mag niet duurder worden. Daarom denkt de NS: Service moet betaald worden. Het te besteden bedrag van de Nederlandse regering aan de spoorwegen, moet meestal direct terug gestort worden aan de Staatskas in de vorm van boetes.
Dus de NS denkt: “Hoe laat je trein gaat en vanaf welk perron, kan jezelf wel opzoeken”. Je zei vroeger toen je klein was toch ook: “Kan ik zelf wel”.
De stationschef met rode pet, waar men bij de NS mee schermt, hebben wij op alle stations niet gezien. Ook werden wij in de zes treinen, maar twee keer gecontroleerd. Hoeveel zwartrijders zullen er aan boord geweest zijn?
Arnhem boek
Volgens de laatste berichten wordt op 19 november 2015 het vernieuwde station van Arnhem geopend. Sinds 1845 heeft de stad vier opeenvolgende stationsgebouwen gehad. Daarnaast zijn er in de loop der tijd nog verschillende kleine stations en haltes bijgekomen, zoals Velperpoort, Presikhaaf en Arnhem Zuid.
De voltooiing van het nieuwe station is aanleiding om terug te blikken op de spoorweggeschiedenis van Arnhem. Groei en modernisering, maar ook oorlog en geweld leidden ertoe dat er steeds weer andere stations nodig waren. Gebouwen die moesten voldoen aan de stand van de techniek en de eisen van de tijd. Het boek : Sporen naar Arnhem Centraal vertelt de geschiedenis van deze stations in samenhang met de ontwikkeling van het openbaar vervoer rond Arnhem.
Na de Tweede Wereldoorlog moest een grotendeels verwoeste infrastructuur worden hersteld. In een tijd van schaarste verrees een nieuw station, dat al snel niet meer paste bij het groeiende aantal reizigers. Dit was uiteindelijk in 1997 de reden voor de start van het project Arnhem Centraal, dat behalve een bus- en treinstation een parkeergarage, verkeerstunnel, spoorwegviaduct, kantoortorens en winkels in de directe omgeving omvatte. Het resultaat is een uniek stationscomplex, waarbij verschillende niveaus in elkaar grijpen en onderling verbonden zijn. Dit boek met de historie van het Station Arnhem is online te koop bij BOL en op www.matrijs.com en natuurlijk in de boekhandel in de boekhandel.
Auteurs: Ton Burgers en Jan Vredenberg
Omvang: 96 pagina’s
Formaat: 24 x 30 cm
Uitv: Genaaid gebonden
ISBN 978-90-5345-499-2
Prijs: € 24,95
Foto impressie van Arnhem Centraal – Foto’s: Treinennieuws.nl