Duurzaam spoorvervoer: Stadler brengt batterijtreinen naar de VS

Advertentie

01_flirt akku_aspire foto en persbericht Stadler

Utah State University (USU), het ASPIRE Engineering Research Center en Stadler hebben vandaag een contract getekend voor de ontwikkeling en het testen van een passagierstrein op batterijen. Op basis van het succesvolle FLIRT Accu-concept brengt Stadler de eerste meerdelige trein met batterijaandrijving naar Noord-Amerika.

Het doel van het project is het ontwikkelen, bouwen en testen van een FLIRT accu batterijaangedreven treinstel voor twee wagens. Het FLIRT Akku-model van Stadler is een enkeldeks, lichtgewicht treinstel met meerdere eenheden voor regionaal vervoer. Dankzij de batterijaandrijving maakt hij CO2-emissievrij spoorvervoer mogelijk op niet-geëlektrificeerde lijnen. Stadler heeft al meer dan 110 FLIRT Akku-voertuigen verkocht. Zo hebben in Duitsland de door batterijen aangedreven treinen de dieselvloten in Sleeswijk-Holstein, Rijnland-Palts en Mecklenburg-Vorpommern vervangen.
In samenwerking met ASPIRE ontwikkelt Stadler nu een FLIRT Akku-model op maat van de Amerikaanse markt. Dit vereist uitgebreid onderzoeks- en ontwikkelingswerk om het voertuig aan te passen aan de Amerikaanse infrastructuur en nationale regelgeving. Terwijl Stadler zich concentreert op het ontwerp en de productie van de trein, werkt ASPIRE aan de ontwikkeling van de laadinfrastructuur voor het voertuig langs het spoor. Tijdens daaropvolgende uitgebreide testritten hopen ASPIRE, USU en Stadler belangrijke inzichten te verwerven voor het koolstofvrij maken van het Amerikaanse personenvervoer door het gebruik van treinen op batterijen.

“We zijn vereerd om met Stadler samen te werken aan dit baanbrekende project. Succes zal ontwerp- en productiebanen naar Utah brengen. Het zal ook de weg uitstippelen naar geëlektrificeerde forenzen- en lightrailsystemen langs het Wasatch Front. De batterij-elektrische treinoplossing zal de luchtkwaliteit verbeteren en de bedrijfskosten verlagen, terwijl gedeelde laadinfrastructuur met vrachtwagens, bussen en auto’s wordt ondersteund. We zijn buitengewoon blij met zo’n ongelooflijke kans om hier in de staat samen te werken met een fabrikant van wereldklasse”, zei Dr. Regan Zane, directeur van het NSF ASPIRE Engineering Research Center.

“Met weinig tot geen geëlektrificeerde routes in het Noord-Amerikaanse openbaarvervoersysteem, is een batterijtrein een geweldig emissievrij alternatief voor dieselvoertuigen. Na een contract voor een FLIRT op waterstof voor Californië, zijn we nu verheugd om onze batterijoplossing naar de Verenigde Staten te brengen. In ASPIRE hebben we een uitstekende partner gevonden om het meest efficiënte en volledig geïntegreerde systeem voor milieuvriendelijke mobiliteit te ontwikkelen. We zijn er trots op dat we kunnen samenwerken met lokaal talent om deze technologie hier in Utah te ontwerpen en te bouwen”, aldus Martin Ritter, CEO van Stadler US, Inc.

“De wetgevende macht van Utah zet zich in voor het ontwikkelen van sterke publiek-private partnerschappen zoals deze, die resulteren in innovatieve oplossingen voor kritieke problemen waarmee onze staat wordt geconfronteerd. We zijn verheugd om partners te zijn in dit project en kijken uit naar het succes’, aldus Mike Schultz, Majority Leader, Utah House of Representatives. De FLIRT Akku is de op batterijen werkende versie van het FLIRT-model van Stadler. Het voertuig heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer. De FLIRT Akku heeft 224 kilometer afgelegd in batterijmodus en heeft het wereldrecord voor de langste reis afgelegd door een regionale trein in batterijmodus zonder extra opladen. Naast de puur elektrische en batterij-elektrische versies maakt Stadler ook een FLIRT-model dat op waterstof rijdt. Stadler ontwikkelt momenteel de eerste FLIRT op waterstof voor de San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA).

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.