ZWITSERLAND: Beschreven door Zwitserse spoorwegen als grootste ontwikkeling in de geschiedenis van de Zürich S-Bahn, de 9.6 km Durchmesserline die werd gebouwd als doorgaande route door de stad voor zowel lokale als inter-city treinen, waardoor de oost- west verbinding in Zürich en het Hauptbahnhof. SBB verwacht dat spoorwegnet nu over de capaciteit beschikt om aan de toename van het openbaar vervoer in de ‘nabije toekomst’ te voldoen.
Het centrale element van het project is de 4.8 km dubbelspoor Weinberg Tunnel, die begint in het westelijke deel van Zürich HB en door bochten in een S-vorm aan te sluiten op het bestaande net in het noordoosten. Op Löwenstrasse, zijn de ondergrondse perrons 31-34 gebouwd.
De lijn wordt in eerste instantie gebruikt door de diensten van S2, S8 en S14 op de Wiedikon – Oerlikon route, met een nieuw viaduct dat nog in aanbouw is en om dit later aan de tunnel te koppelen voor de belangrijkste lijn het westen, naar Altstetten.
‘De opening van de Durchmesserline is voor onze klanten, die zullen profiteren van kortere reistijden, meer comfortabel en extra verbindingen’, zei SBB CEO Andreas Meyer bij de opening. ‘We zijn trots op dit twee miljard frank project, dat kan worden omschreven als een meesterwerk.’
Kort geleden kwam er een prachtig boek uit over dit bijzonder werk in Zurich bij de Zwitserse uitgeverij AS-Verlag.
Titel: “Durchmesserlinie – Das Wunder von Zürich”
Auteur: Peter Krebs
Omvang: 208 pagina‘s, 200 foto’s
Uitvoering: Kleur/zwart
Formaat: 24 x 30 cm
Harde cover
ISBN 978-3-906055-18-3
Prijs: € 69.90
Bestellen dat kan hier