Duitsland privatiseert DB (Privatbahn Magazine)

De privé spoorwegbedrijven slaagden in het verleden met veel werkgelegenheid, flexibiliteit en klantgerichtheid die de aantrekkelijkheid van het spoor opnieuw duidelijk verhogen. Met de toenemende betekenis van de privé spoorlijnen moet het nu tegelijkertijd deze vooruitgang aan het publiek duidelijk maken. Nu de Duitse regering afgelopen week een plan heeft goedgekeurd om de nationale spoorwegen, Deutsche Bahn, (Die Bahn) kortweg DB, van de hand te doen, moet de redactie van ”Privatbahn Magazin” gedacht hebben:”Nu wordt het tijd voor een nieuw tijdschrift”. Het eerste nummer ligt nu in het Duitssprekende deel van Europa in de winkel, maar ook op internet kan men het aanschouwen. Vanaf begin november  ligt nummer 2 ook in de Nederlandse winkel.

Het plan van de Duitse regering voorziet in de verkoop van de helft van de aandelen in de komende anderhalf jaar, terwijl de regering voor minstens vijftien jaar zeggenschap houdt over de 34.000 kilometer aan spoorlijnen. Maar minister van verkeer Wolfgang Tiefensee zei op een persconferentie dat het te verkopen belang in geen geval zo hoog zal zijn en dat 20 tot 25 procent meer voor de hand ligt. Privatisering is het woord in het Europa van nu. Net als in Nederland wil de Duitse regering na Deutsche Telekom en Deutsche Post nu ook de DB privatiseren, maar omdat dat politiek gevoelig ligt heeft de regering een besluit lang voor zich uit geschoven. Zo wordt zware oppositie verwacht van de bonden, die ontslagen verwachten onder de 230.000 werknemers, en de deelstaten, die vrezen voor het voortbestaan van lokale spoorlijnen. Dit zullen dan wel weer privélijnen, of zoals de Duitsers zeggen, Privat Bahnen worden. Deutsche Bahn wil met de verkoop geld genereren, maar zich ook voorbereiden op de door de Europese Unie verordonneerde liberalisering van het internationale treinverkeer in 2010.

%d bloggers op de volgende wijze: