Dit jaar nog géén Drielandentrein

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat                    Foto: Rijksoverheid

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten weten dat de geplande internationale ’Drielandentrein’, Luik-Maastricht-Aachen Hbf. dit jaar nog niet naar Luik (B) wordt doorgetrokken. Voorlopig blijft de verbinding beperkt tot het trajekt Maastricht-Aachen Hbf. waarop Arriva met nieuw aangeschafte treinstellen sinds 27 januari 2019 een uurdienst onderhoudt.

Volgens de staatssecretaris kan de Drielandentrein nog niet rijden omdat de Belgen eisen (zoals al eerder bekend. red.), dat de nieuwe treinstellen van Arriva eerst worden voorzien van de Europese beveiliging ERTMS. Dit ‘European Rail Traffic Management System’ controleert of de machinist niet boven zijn toegestane snelheid uitkomt en het werkt ook bij snelheden beneden de 40 km/h. Het net geleverde materieel heeft wel de Duitse, Nederlandse en Belgische systemen op dit gebied, maar niet het Europese. Dat kan wel worden ingebouwd, maar, aldus de staatssecretaris, de aanschaf daarvan is duur en feitelijk overbodig omdat het spoor van Maastricht naar Luik Guillemins ook geen ERTMS heeft.
Hoger perron in Eijsden
De Europese apparatuur voor de snelheidsbeïnvloeding is overigens niet het enige probleem, blijkt uit de brief. Om de reizigers in Eijsden veilig te laten in- en uitstappen dient het perron verhoogd te worden. Tenslotte moet Arriva nog een formele aanvraag indienen om de treinen op vaste tijdstippen over het Belgische spoor te laten rijden.
Staatssecretaris Van Veldhoven wil het probleem op korte termijn in Benelux-overleg op de agenda zetten, om zo snel mogelijk tot een echte ‘drielandentrein’ te komen. Er loopt een onderzoek om tot een realistische planning te komen.
Fotobijschriften:
Boven: Klaar voor vertrek uit Maastricht naar Aachen Hbf, voorlopig nog als Tweelandentrein  Onder: Perron in Eijsden moet hoger voor Drielandentrein.

Foto’s: Hans van Lith

1 Comment

  1. Ik lees in de antwoorden van de Staatssecretaris niets over het verhogen van het perron van station Eijsden. Wel spreekt men over station Visé in deze context.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*