In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten weten dat de geplande internationale ’Drielandentrein’, Luik-Maastricht-Aachen Hbf. dit jaar nog niet naar Luik (B) wordt doorgetrokken. Voorlopig blijft de verbinding beperkt tot het trajekt Maastricht-Aachen Hbf. waarop Arriva met nieuw aangeschafte treinstellen sinds 27 januari 2019 een uurdienst onderhoudt.
Volgens de staatssecretaris kan de Drielandentrein nog niet rijden omdat de Belgen eisen (zoals al eerder bekend. red.), dat de nieuwe treinstellen van Arriva eerst worden voorzien van de Europese beveiliging ERTMS. Dit ‘European Rail Traffic Management System’ controleert of de machinist niet boven zijn toegestane snelheid uitkomt en het werkt ook bij snelheden beneden de 40 km/h. Het net geleverde materieel heeft wel de Duitse, Nederlandse en Belgische systemen op dit gebied, maar niet het Europese. Dat kan wel worden ingebouwd, maar, aldus de staatssecretaris, de aanschaf daarvan is duur en feitelijk overbodig omdat het spoor van Maastricht naar Luik Guillemins ook geen ERTMS heeft.
Hoger perron in Eijsden
De Europese apparatuur voor de snelheidsbeïnvloeding is overigens niet het enige probleem, blijkt uit de brief. Om de reizigers in Eijsden veilig te laten in- en uitstappen dient het perron verhoogd te worden. Tenslotte moet Arriva nog een formele aanvraag indienen om de treinen op vaste tijdstippen over het Belgische spoor te laten rijden.
Staatssecretaris Van Veldhoven wil het probleem op korte termijn in Benelux-overleg op de agenda zetten, om zo snel mogelijk tot een echte ‘drielandentrein’ te komen. Er loopt een onderzoek om tot een realistische planning te komen.
Fotobijschriften:
Boven: Klaar voor vertrek uit Maastricht naar Aachen Hbf, voorlopig nog als Tweelandentrein Onder: Perron in Eijsden moet hoger voor Drielandentrein.
Foto’s: Hans van Lith
Ik lees in de antwoorden van de Staatssecretaris niets over het verhogen van het perron van station Eijsden. Wel spreekt men over station Visé in deze context.
Ik hoop dat de “Drielandentrein” effectief naar België komt. Want het huidig materieel tussen Maastricht en Luik voldoet niet aan de wensen van de reizigers:
– geen propere toiletten
– stokoude trein
– te donker
– te hoge instap
Dit is omwille van onaangename politieke spelletjes en de NMBS die niet zat en zit te wachten op private operatoren zoals Arriva. Ze (NMBS en de Belgische politiek) doen dit door toneel te spelen dat het nieuw materieel onveilig is op het Belgische spoor. België is ook bang dat Arriva Belgische machinisten zal wegjagen, omdat het overgrote deel van de machinisten en treinbegeleiders Walen zijn en die vrees hebben voor baanverlies. Daarom die drama van de NMBS. En de NMBS is bang dat de kosten dan wel te hoog zullen zijn voor de exploitatie. Vandaar ze die trein weigert.
België heeft een rechtse politiek die vijandig is tegen het openbaar vervoer. Want de NMBS is momenteel een overheidsbedrijf waardoor de overheid niet zoveel winst kan maken omdat de tarieven goedkoper zijn. Als de NMBS geprivatiseerd wordt dan kan de overheid wel winst maken door duurdere treintarieven. Vandaar de overheid meer investeert in autoverkeer omwille van accijnzen op diesel dan in het openbaar vervoer.