Een kleine precisie voor lezers die Lorie niet kennen, deze dynamische kleine vrouw met gouden vingers, die een voorbeeld is voor veel modelbouwers, is blind vanaf haar geboorte.
Tien jaar geleden zat het promotieteam van T-Gauge uit Hong Kong, een beetje onwennig op hun stand, in de tussen hal bij de modelspoorhal op de Spielwarenmesse In Nürnberg. Ze stonden niet in de katalogus, ze waren ter elfde uren naar Europa gekomen om hun nieuwe schaal (1:450) in het walhalla van modelspoorland te presenteren. Misschien was het toen een teleurstelling dat geen modelspoorder in deze zéér kleine schaal geloofde. Maar nu tien jaar later kan niemand zeggen dat de Japanner KK Eishindo geen gelijk heeft gekregen, dat zijn T-Gauge met een spoorwijdte van 3 mm, dat werd geïntroduceerd op de Tokyo Toy Show een jaar eerder in 2006 door hem. Het is nu de “kleinste” schaal voor commerciële modelspoorbanen ter wereld, dat veertig jaar in handen was van Märklin met Z-Spoor. Sinds medio 2009 is Railway Shop (Hong Kong) de exclusieve producent met een licentie met een heel goede Europese producent Alan Ramsay in het Schotse Edinburgh. Die deze maand de eerste in serie geproduceerde goederetrein aan kondigde.
Na veel Japanse modellen en de Duitse ICE, kwam Alan met de drie versies van de Engelse HST uit. Deze maand met de eerste Engelse goederentrein, komplaat met container wagens.
Wij, treinennieuws.nl hebben T-Gauge heel vaak op Nederlandse beurzen gepromoot, zoals op Eurospoor, de Modelspoordagen in Rijswijk, Rail in Houten en op de Dordt in Stoom dagen. Modelspoorredacteuren vonden het maar niets dat kleine ding. Een noemde het zelfs zetpillen. Zo nu en dan kregen wij een positief artikeltje. Ook in het buiteland werd T-Gauge meestal als niets zeggend beschreven. Maar T-Gauge heeft de afgelopen tien jaar bewezen een blijvertje te zijn. Er verschijnen steeds meer positieve artikelen over deze “nieuwkomer”. Er komen steeds meer rijders bij, ook in Nederland. Natuurlijk is deze schaal geholpen door de vele mogelijkheden van 3D printing. Denk daar bij aan het prototype van de NS dubbeldekker. De meeste kritiek die wij op T-Gauge kregen was dat het zo klein was, dat je de rails niet in elkaar kon krijgen. Wij antwoorden dan steevast dat het een “gevoelskwestie” was. Leg de rails op je wijsvinger en schuif de andere er aan. Voel je de las, dan heb je het verkeerd gedaan. Dan is er één mogelijkheid, het nog eens proberen.
Gratisvrachtcontainer wagen gratis
Dat T-Gauge niet meer weg te denken is in de modelspoorwereld, is bij de rijders onder ons al lang bekend. T-Gauge blijft vernieuwen en uitbreiden. Nu is er groot nieuws voor de rijders van de kleinste modelspoor schaal. Klaar voor uitlevering en du klaar om te reserveren! Niet zoals bij de gevestigde fabrikanten Duitse modellen. Bij T-Gauge, van huis uit Japans, maar onder de Europese hoede genomen door Alan Ramsay in Schotland, de BR Class 67-locnummer 67001 in kastanjebruin en goud, de Engelse Welsh & Scottish Railway (EWS) kleuren. Vooruitbestellingen die nu tot eind maart 2018 worden gedaan, ontvangen een GRATIS TGauge.com Container Wagon naar keuze ter waarde van £ 21 / £ 22 – Kies uit beschikbare opties op de website, dwz 04620-B is (2x) 20 ‘Container Wagon Blue. Je moet er wel even rekening mee houden; dat de afbeelding van Locomotief een samengesteld beeld is en kan in detail afwijken van het uiteindelijke eindproduct.
Als u nu bestelt als onderdeel van een grotere bestelling, wordt dit artikel op een later tijdstip verzonden en kan er extra verzendkosten in rekening worden gebracht. We raden aan uw Class 67 vooraf te bestellen, los van andere items. Dus het zal wel feest zijn bij de kopers als deze trein na verwachting in april 2018 bezorgd wordt.
Foto’s © T-Gauge: Treinennieuws.nl
Nogmeer T-Gauge nieuws
Ook in het Franse modelspoormagazine: Clés pour le train miniature heeft men T-Gauge ontdekt.
Het was geen probleem van het magazine om ons een nummer te zenden, waarin een artikel staat van de T-Gauge modelbouwster Loire. Het is het verhaal van een blinde vrouw die een eenvoudig modelspoorbaantje in T-Gauge, kompleet met gebouwen. Deze gebouwen worden tweemaandelijks in het magazine Clés pour le train miniature, in H0 en N worden aangeboden. Loire stelt ze zelf samen. Haar man snijdt alleen de verschillende delen. Dan kan ze de stukjes met haar vingers herkennen en ze goed omvouwen en lijmen! Zo zie je maar dat wij gelijk hadden, het is een gevoelskwestie. Op de Chambéry-tentoonstelling begin november vorig jaar werd de aandacht van de journalist François Fouger getrokken door een kleine modelspoorbaan schaal van 1/450, wat in zijn ogen niet erg gebruikelijk was. De baan was eigendom van Loire Vagnotti. Zoals veel modelbouwers worden goede modelbouwers geïnterviewd, dus Lorie ook.
François Fouger vroeg haar: Vertel ons waarom en hoe u geïnteresseerd bent in deze ‘kleine treinen’.
Lorie – Ik doe al 10 jaar modelspoorbaan maken. Ik begon met dozen in H0, en toen ontdekte ik dat er verschillende schalen waren. Dus ik begon een verzameling. Ik heb modellen op 9 verschillende schalen, van 1: 22.5 tot 1:450 met voor elke baan een passagierstrein en een goederentrein. Ik kocht locomotieven voor elke goederentrein: een stoomloc met een tender, een elektrische, een diesel. Ik heb ook voorliefde voor machines die ik op alle schalen probeer te gebruiken.
Het is de diversiteit aan schalen die me interesseert. Op een dag deed ik onderzoek op het internet om te zien welke schaal ik niet had en ontdekte ik “T” (www.tgauge.com). Ik zocht in Frankrijk waar ik deze kon vinden, omdat ik het leuk vind om aan te raken voordat ik het koop. Daarvoor ben ik loyaal aan een verkoper in Orléans; dat is waar ik de startset van het Japanse merk TGauge kocht. Maar meer kon Orléans me niet bieden. Ik vond de aanvullingen in Engeland, een ICE en nog een andere reeks van treinen. Ik heb deze twee ovalen met elkaar verbonden. Toen besloot ik om een klein modelbaan te maken met de hulp van mijn vriend Pierre. Pierre koopt de tijdschriften en leest ze voor. De modellen uit Crés worden uitgesneden en door mijn in elkaar gelijmd.
Loire heeft nogal wet plannen nu. Ze heeft de Train’in Box gekocht (Daar komen wij in een volgend artikel op terug), ik ga door en kan deze misschien uitbreiden. Ik wil een uitbreiding in smalspoor van H0e maken, de kleine kalkoven die enige tijd geleden in het tijdschrift Voie Libre werd gepubliceerd.
François en wij wensen haar veel succes met het bouwen! Magazine bestellen?
Tekst en foto’s Loire: François Fouger, van het Franse modelspoormagazine Clés pour le train miniature