De trein die dinsdag tegen een hoogwerker botste en vervolgens ontspoorde en kantelde, is geborgen. De trein bij Dalfsen is weggetakeld. ProRail is direct begonnen met de reparatie van onder meer het spoor en de bovenleidingen. De geborgen treindelen werden met een dieplader naar het depot in Meppel gebracht. Nu de berging is voltooid moet over een afstand van minimaal 200 meter rails, bovenleiding en apparatuur worden vervangen. Omdat er diesel uit de hoogwerker is gelekt en koelvloeistof en olie uit de trein, moet waarschijnlijk een deel van de vervuilde grond worden afgegraven
Zoals het er nu uit ziet kan ProRail zaterdag de herstelwerkzaamheden afronden en vinden er testritten plaats. Als de resultaten van de testritten naar tevredenheid zijn, wordt de gehele dienstregeling vanaf zondagochtend 28 februari weer opgestart tussen Zwolle en Emmen. Om de machinisten en stewards zo goed mogelijk te ondersteunen is naar behoefte op de eerste rit begeleiding aanwezig.
Onderzoek
De toedracht van het ongeval in Dalfsen wordt onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, Inspectie Leefomgeving & Transport, Officier van Justitie, ProRail en Arriva. Dit onderzoek wordt in onze werkplaats in Meppel in alle rust en zorgvuldigheid uitgevoerd. Lopende het onderzoek kan Arriva hier geen uitspraken over doen. Foto en bron: Treinreiziger en Arriva en Nu.nl.