Op zondag 13 december 2009 gaat in Nederland en de omringende landen de spoordienstregeling 2010 van start. Deze staat vooral in het teken van versnelling. Reizen met Intercity’s tussen de Randstad en het Noorden, Oosten en Zuiden van Nederland gaat enkele minuten sneller. Tussen Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid en Schiphol wordt zelfs tot 12 minuten reistijdwinst geboekt. De nieuwe dienstregeling is in goed overleg met de centrale overheden, consumentenorganisaties en ProRail tot stand gekomen. Het resultaat is dat, naast de versnelling in de verbindingen met de landsdelen, diverse regionale wensen worden vervuld, zoals opening van nieuwe stations en betere Sprinter-diensten. Ook internationaal wordt het reizen sneller: Thalys gaat over de HSL rijden, waardoor Antwerpen, Brussel en Parijs maar liefst 51 minuten dichter bij Nederland komen te liggen. De nieuwe tijden zijn te raadplegen op www.ns.nl en mobiel.ns.nl. Het nieuwe Spoorboekje (€ 5,50) is te koop. Thalys naar Parijs gaat over de nieuwe HSL rijden tussen Schiphol en Antwerpen, ten zuiden van Rotterdam met 300 km/h, ten noorden daarvan voorlopig nog met 160 km/h. De stop in Den Haag HS vervalt, maar met het reguliere aanbod van 8 à 10 treinen per uur tussen Den Haag HS en Rotterdam C is er altijd een snelle aansluiting. Het aantal Thalys-ritten wordt verhoogd van 6 naar 7 per dag. Ook de reis met de Ski-Thalys naar de Franse Alpen wordt bijna een uur sneller. We nemen wel afscheid van de CityNightLine Amsterdam Milano/Wien die zal niet meer rijden. Bron: NS – route tekening BN – Thalys: Elly Bout.