International Maglev Board vraagt via een enquête over u kennis betreffende maglevtechnologie.De spoorwegen in zijn huidige vorm bestaat al twee eeuwen. Echter het spoor is onderdeel van het geleidetransport. Het spoor is misschien wel het bekendste, maar metro’s, monorails, kabelbanen, roltrappen en liften horen ook tot het geleidetransport. De voortbewegen van al deze voertuigen gebeurd bijna altijd met een conventionele elektromotor. Een elektrische stroom zorgt in een spoel voor een magnetisch veld die een afstotende danwel aantrekkende werking heeft op een andere spoel. Hierdoor onstaan op een as een draaiende beweging. Na de tweede wereld oorlog is men er in geslaagd om de afstotende en aantrekkelijke kracht zo te sturen dat in een lijn een beweging gemaakt kan worden. Dat betekend dat een elektromotor geen wiel meer laat draaien, maar een heel voertuig kan verplaatsen. Deze lineaire elektromotor is maglev. Een afkorting van magnetische levitatie. Op een magnetisch veld verplaatst worden. De bekendste toepassing is de magneettrein die zich met hoge snelheid over een baan verplaatst. Echter de lineaire elektromotor zorgt voor toepassingen in het gehele spectrum van geleidetransport. Ook een metro, monorail, roltrap en lift kunnen met dit type motor zich verplaatsen. Op vliegdekschepen worden vliegtuigen doormiddel van maglev de lucht in versnelt.
In China en Japan hebben ze zowel hogesnelheidsmaglev treinen als metro’s die in de stad door middel van maglev zich verplaatsen.
In Duitsland had je de Transrapid magneettrein die bij Lathen op een testbaan zijn testritten deed. Dit systeem vind je nu in Shanghai. In Nederland ziet stichting Freedom of Mobility toepassingen om de magneettrein te gebruiken als vervanger voor de conventionele intercitytrein als de hogesnelheidstrein waarbij reistijden aanzienlijk verkort worden. De operationele kosten lager zijn en de betrouwbaarheid veel hoger.
Tussen 5 september en 8 september is er de International Maglev Converentie in Sint Petersburg en de International Maglev Board heeft nu een enquête uitgebracht om te onderzoeken of mensen de Maglev kennen in zowel toepassing als in toekomstverwachting.
Hieronder vind u de link om deze enquête in te vullen. Deze kan ik verschillende talen gemaakt worden.
De International Maglev Board geeft ook de optie om eventueel een nieuwsbrief te ontvangen over alle maglev ontwikkelingen. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten. Veel succes. https://survey.th-deg.de/index.php/673959?lang=en
Wouter van Gessel
Lid International Maglev Board.
maglev lathen had de inductiemoor uiygerold over het baanvak,men moet er naar streven de motor in voertuig onder te brengen