Deutsche Bahn (DB) en Siemens Mobility stimuleren de klimaatvriendelijke transporttransitie en testen voor het eerst het gebruik van waterstof voor het spoor. Concreet is het de bedoeling om een volledig nieuw totaalsysteem uit te proberen, bestaande uit een nieuw ontwikkelde trein en een nieuw ontworpen tankstation. DB verbouwt een van zijn onderhoudswerkplaatsen zodat de waterstoftrein daar kan worden onderhouden.
CO 2 -uitstoot op rails sterk verminderen
Het systeem bestaande uit het voertuig en de bijbehorende infrastructuur is bedoeld om dieselmotorstellen in het regionaal transport te vervangen en de CO2 -uitstoot op de rails sterk te verminderen. Een proefrit van een jaar van de trein is gepland in de omgeving van Tübingen, ondersteund door het Ministerie van Transport in Baden-Württemberg. Het federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) heeft financiering voor het project aangekondigd.
Mireo Plus regionale treinstellen
De trein die Siemens Mobility gaat bouwen is gebaseerd op de Mireo Plus regionale treinstellen. Als tweedelige versie wordt hij uitgerust met een nieuw ontwikkelde waterstofaandrijving. De Mireo Plus H is net zo krachtig als elektrische treinstellen en heeft een actieradius van 600 kilometer.
Deutsche Bahn ontwikkelt een nieuw type waterstoftankstation. Dit betekent dat de trein kan worden bijgetankt in dezelfde tijd als een dieseltrein. De waterstof wordt in Tübingen geproduceerd door DB Energie met behulp van groene stroom. Om de trein te kunnen bedienen, wordt de DB-fabriek in Ulm dienovereenkomstig uitgerust.
Tijdens de proefoperatie tussen Tübingen, Horb en Pforzheim gepland voor 2024, zal de trein een dieselmotorstel vervangen dat daar rijdt. De waterstofaandrijving bespaart in een jaar tijd zo’n 330 ton CO 2 . Naast de verdere elektrificatie van het routenetwerk is de inzet van waterstoftreinen een andere manier voor DB om klimaatneutraal te worden.
Schema: DB – Siemens
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.