Deutsche Bahn breidt intercity-vloot uit

Advertentie

Presentatie van de nieuwe Stadler-dubbeldekkertrein in Berlijn

In maart in vier Oost-Duitse staten in bedrijf

Verbinding Rostock – Berlijn – Dresden om de twee uur

Deutsche Bahn zet extra langeafstandstreinen op de rails. Zeventien Stadler dubbeldekkers zullen het bestaande wagenpark tijdelijk versterken. De eerste negen elektrische multiple units zullen op 8 maart al in gebruik zijn op de nieuwe intercitylijn Rostock – Berlijn – Dresden. De DB neemt de voertuigen over van de Oostenrijkse Westbahn.

In twee uur van Rostock naar Berlijn

Vers geschilderd in wit IC-ontwerp, presenteerde de eerste nieuwe dubbeldekker zich aan het publiek op het centraal station van Berlijn.
DB Passenger Board-lid Berthold Huber: “De nieuwste toevoeging aan de vloot maakt een cyclus van twee uur mogelijk tussen Rostock, Berlijn en Dresden. Met nieuwe treinen en nieuwe aanbiedingen leveren we stap voor stap onze bijdrage aan de bescherming van het klimaat en de mobiliteitstransitie in Duitsland. ”
De nieuwe Intercity-treinen zijn elektrisch aangedreven vierdelige eenheden met 300 zitplaatsen. Ze hebben wifi, een reserveringssysteem, moderne passagiersinformatiesystemen en hebben voldoende ruimte voor bagage en acht fietsen. Drankjes en snacks zijn verkrijgbaar in twee reiscafés. Panoramische ramen op het bovenste en onderste dek evenals gevarieerde zitgedeeltes dragen bij aan een aangename reis. Passagiers met beperkte mobiliteit kunnen de trein bereiken via een hellingbaan die wordt meegenomen. Er zijn twee rolstoelplaatsen en een invalidentoilet. Een bewegwijzering in braille vergemakkelijkt de oriëntatie.
De lange-afstandslijn Dresden – Berlijn – Rostock maakt deel uit van de nieuwe bedrijfsstrategie “Strong Rail” waarmee DB meer verkeer naar de spoorwegen wil brengen. Het doel is om het aantal langeafstandsreizigers te verdubbelen tot 260 miljoen klanten per jaar. In totaal investeert Deutsche Bahn ruim twaalf miljard euro in zijn wagenpark. Bron en foto DB.