De Desiro RUS van Siemens mag de rails op. De Russische certificeringsinstantie, het “Register van certificering op de federale Railway Transport “(RS FzhT), heeft gisteren haar goedkeuring voor de Desiro RUS gegeven. De certificering testen begonnen in juni 2012 en werden met succes eind november afgerond. “We eindigden drie maanden eerder dan de planning. Dit is toe te schrijven aan de duidelijke algemene voorwaarden en onze nauwe samenwerking met de klant, “aldus Jochen Eickholt, CEO van de Siemens Rail Systems Division. Dit was mogelijk omdat de veeleisende certificatieproces en de intensieve acceptatietests uitgevoerd door Russische Spoorwegen (RZD) uitgevoerd op vijf treinen tegelijkertijd.
De Desiro RUS moet aan de Russische normen voldoen om gecertificeerd te worden. Niet alleen de gehele trein, maar ook de individuele onderdelen van de aandrijflijn moeten worden gecertificeerd als bewijs van naleving van de normen.
De trein moet in staat zijn om zonder veel bijzondere waardeverminderingen bij temperaturen van 40 ° graden onder nul te blijven functioneren. De proeven vonden plaats in de Rail Tec Arsenal (RTA) klimatologische windtunnel in Wenen, Oostenrijk. De doel van de tests met kunstmatige wind, ijs, regen en sneeuw is het controleren van de functionaliteit van de koppeling, de deuren en de ruitenwissers, bijvoorbeeld. Terwijl het voertuig wordt bespoten met kunstsneeuw aan de buitenkant, moest de verwarming en airconditioning aan de binnenkant blijven werken.
De RZD order voor 38 Desiro RUS regionale treinenstellen uit december 2009 heeft een waarde van ongeveer 410 miljoen euro. De productie van de gehele bestelling is bij Siemens ‘Krefeld, Duitsland gebeurd. De eerste Desiro RUS werd in februari verscheept naar Rusland, van de haven van Sassnitz, Duitsland, op het eiland Rügen.
In september 2011, bestelde RZD de grootste order tot nu toe van 1.200 wagens van de Desiro RUS voor regionale treinen.