De verwachtingen in 2019?

Advertentie

Natuurlijk eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar 2019, dat het jaar moet worden van de Uithoflijn en de Hoekse metro, veranderingen of beter gezegd verbeteringen. Gaat de Eurostar Amsterdam – Londen  3 keer per dag rijden? Iedereen moet zoveel mogelijk met de trein reizen. Luchtvaart maatschappijen promoten zelfs de trein binnen Europa. Naar Berlijn, Parijs of Londen ga je met de trein.

Tekening RET

Het nieuwe jaar heeft zijn intreden gedaan. Tijd om de plannen te publiceren en alvast vooruit te kijken. Verschillende grote projecten moeten dit jaar worden afgerond. Veelal gaat het om vertraagde projecten die eigenlijk al klaar hadden moeten zijn. Zo moet eindelijk de Uithof-tram in Utrecht gaan rijden, en de metro naar Hoek van Holland. Deze nieuwe RET metro had allang klaar moeten zijn. In een half jaar (plannen in ook een vak) zou de spoorlijn omgebouwd worden tot metrolijn. Maar de tegenvallers stapelden zich op. Eerder deze maand werd duidelijk dat ook begin 2019 niet gehaald gaat worden. Volgens de huidige inzichten zal de Hoekse Lijn niet eerder dan eind maart worden opgeleverd. Of het dit jaar gaat lukken?

Foto: Uithoflijn

Dan het tweede zorgen kind, de Uithoflijn in Utrecht. Als alles goed gaat, rijdt deze ook in dit jaar. Maar zeker weten doen we dat nooit. De nieuwe planning lijkt vooralsnog wel haalbaar. In elk geval hebben volgens planning de eerste trams door het stationsgebied gereden. Vanaf het tweede kwartaal zal het proefbedrijf de exploitatie starten op het volledige traject.

Foto:Eurostar

Ook Thalys introduceert een nieuwe treinverbinding via de hogesnelheidslijn. Vanaf 31 maart kunnen treinreizigers twee keer per dag vanuit Amsterdam zonder overstappen naar Disneyland-Paris en andersom reizen. Vanaf Amsterdam sta je binnen 3 uur en 40 minuten voor de ingang van het park. Probeer dat maar eens met het vliegtuig. Later in 2019, in juni, is er een derde Eurostar van Londen naar Amsterdam over de hogesnelheidslijn aangekondigd. Maar het lijkt erop dat deze derde trein wordt uitgesteld. In elk geval is het niet langer meer de verwachting dat de Eurostar Amsterdam – Londen per december 2019 kan gaan rijden. Waarschijnlijk pas begin 2020.  Dit jaar bestaat de Intercity Direct tien jaar. Maar nog altijd laat de betrouwbaarheid van de trein te wensen over. Alhoewel NS al meerdere keren beterschap heeft beloofd, is het spoorbedrijf ditmaal optimistisch. In de eerste helft van 2019 gaat de kwaliteit echt verbeteren, belooft NS.

Wat gebeurt er verder in 2019

Het nieuwe station Zoetermeer Lansingerland zou eigenlijk al deze maand aangesloten worden op het RandstadRail netwerk. Maar ook hier is de planning niet gehaald. Het is nu de bedoeling dat dit per mei 2019 gaat gebeuren.

foto Arriva, René Hameleers)

Niet alleen treinen zijn vertraagd ook De Drielandentrein van Arriva. Zodra de trein in Duitsland is toegelaten zal de trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken. Of de Drielandentrein al in 2019 naar België kan, is onduidelijk. De Belgen lijken vooralsnog niet van plan de treinen toe te laten, bovendien lijkt partner NMBS niet enthousiast over de nieuwe treindienst volgens een medewerker. Zie ook het artikel van Hans van Lith

De NS gaat een aantal testen doen met extra snelle intercity’s Groningen – Randstad. Verder hebben zij aangekondigd dat de sprinters Leeuwarden – Meppel mogelijk per april een nieuwe dienstregeling krijgen, waardoor er in Meppel een betere aansluiting ontstaat op de intercity’s naar Zwolle en verder.

In Amsterdam wordt de huidige sneltram 51 tussen Amstelveen Westwijk en station Amsterdam Zuid omgebouwd. Per 3 maart wordt metrolijn (heette vroeger inderdaad “sneltram”) uit Buitenveldert en Amstelveen weggehaald. Lijn 51 gaat een soort hoefijzerlijn worden vanaf Amsterdam CS, Amstelstation, Station RAI, Station Amsterdam Zuid, Lelylaan, Sloterdijk en door naar eindpunt Isolatorweg. In een paar jaar wordt de lijn dan doorgetrokken naar Uithoorn (Oude spoorwegstation, dat er nog steeds staat).Dit wordt ook wel de AMSTELLIJN genoemd. Er komt dan een nieuw type 15G tramstel te rijden (R-net livrei) als enkel tramstel voor GVB lijn 5,en gekoppeld voor de nieuwe lijn naar UITHOORN.

Foto: NS

De sinds kort ingestroomde SNG Sprinters zullen op steeds meer lijnen een bekende verschijning worden. Bijvoorbeeld tussen Leiden – Hoorn Kersenboogerd, Groningen – Zwolle, Leeuwarden – Meppel, Zwolle – Utrecht en Zwolle – Amsterdam – Den Haag. Eind 2019 gaat de NS-dienstregeling 2020 in. Op onze redactie is nog niet bekend welke wijzigingen er dan op het programma staan. Wel heeft NS in de media aangekondigd dat er plannen zijn voor vier extra treinen per spits tussen Utrecht en Harderwijk.

In 2019 neemt EBS het streekvervoer in regio Den Haag (Haaglanden) over van Connexxion. De stadsbussen in Den Haag zullen straks weer volledig door HTM worden uitgevoerd.

foto: Alstom

In maart 2019 zal naar verwachting de eerste ICNG uit de fabriek in Polen rollen, en testritten maken in het Tsjechische Velim. Pas rond eind 2020 zullen de nieuwe intercity’s instromen op trajecten.

Dat er komend jaar in beide richtingen doorgaand per Eurostar gereden zal kunnen worden achten.  De Brexit zal zeer waarschijnlijk  vertraging gaan opleveren voor de Eurostaar verbinden met Amsterdam naar Londen en terug en zeker na een No-deal!

Sinds de NS zijn aandelen in HTM aan de gemeente Den Haag terug verkocht is HTMBuzz al 100 eigendom van de HTM. Echter heeft men besloten om de huidige concessie als HTMBuzz uit te rijden ipv HTM. Het enige war er dus veranderd is dat per dec 2019 voor de reiziger ook zichtbaar is dat de bussen door HTM gereden worden. Tekst Emanuel Damsteeg m.m.v. Hildebrand van Kuijeren Treinreiziger.nl