Het kostte vele miljoenen, 450 miljoen euro om precies te zijn. De 81 gemoderniseerde Dubbeldeks intercitytreinen waarvan de eerste klaar is en van morgen gepresenteerd werd bij de treinbouwer NedTrain in Haarlem. Nedtrain moderniseert in opdracht van de NS tot en met 2020 elk jaar 20 oude gele dubbeldekkers. Wie straks in een oude dubbeldekker stapt, kan dus verrast worden. De afgelopen maanden is de oude trein aan de binnenkant gestript en daarna helemaal gemoderniseerd. Hij is van binnen compleet opnieuw ingericht. De 80 volgende treinen worden aan een soort lopende band gemoderniseerd.
Boven rust, onder loungen
De stiltecoupés zijn in deze treinen boven, dus als je graag in rust wilt reizen om te lezen of te werken, moet je voortaan de trap op. De stoelen staan hier niet in een opstelling van twee tegenover elkaar, maar achter elkaar. Door de nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden.
De beneden trapje af, staan de zitplaatsen tegenover elkaar. Ook is beneden een brede loungebank, die tegenwoordig veel te zien is in de gemoderniseerde of nieuwe treinen. Beneden kan je dus na hartenlust kwebbelen.
Natuurlijk gaat de NS met de tijd mee, want in alle nieuwe treinen zijn schermen met reisinformatie opgehangen en is er draadloos internet. Ook vel kunst zoals de deurknoppen zijn goudkleurig, net als de haakjes voor de jassen, zijn vlinders.
Nieuw is de urinoir (zie foto onder) in de wc’s waar van de week al veel over te lezen en te horen was. Ook hier kunst zoals jas- en tasophangers.
Hans Seegres, directeur van NedTrain in Haarlem: Wij zijn trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers DDZ.
Nedtrain en NS zorgen dat u veilig, betrouwbaar in comfortabele treinen een prettige reis heeft. Het zijn mooie treinen geworden en nu maar hopen dat ze mooi blijven.
Foto’s: Treinennieuws.nl
81 treinen, is dit per wagen of per complete set(zonder locolotief??