Ex. Directeur NS Timo Huges zei: ”De reiziger moet op plaats 1,2 en 3 staan”
Wat blijkt nu uit de Parlementaire enquête over FYRA:
1) Financiële belangen
2) Betaalde service
3) De Reiziger
Niet alleen de NS faalde, maar meerdere belanghebbende bewindslieden hebben gefaald bij de aanleg van de Fyra. Dat is de uiteindelijke conclusie van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar het drama rond de hogesnelheidstrein en het vanmiddag presenteerde.
De Fyra draaide uit op een fiasco omdat de belanghebbende vooral oog had voor de opbrengsten van de snelle trein die over de HSL-Zuid moest gaan rijden, zo concludeert de commissie. Bewindslieden van diverse kabinetten hebben de Tweede Kamer ontijdig, onvolledig of onjuist geïnformeerd. De NS was er alleen maar op uit om concurrenten van het spoor te houden en het eigen monopolie veilig te stellen.
De commissie houdt de NS en de achtereenvolgende bewindslieden in de eerste plaats verantwoordelijk voor het debacle. Maar ook de Tweede Kamer moet zich de flop aantrekken: omdat de Kamer wel blafte, maar nooit echt beet is ook het parlement medeverantwoordelijk voor het mislukken van het project.
Update
Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld stapt op. Haar positie werd onhoudbaar na de publicatie van het kritische eindrapport van de enquêtecommissie over het Fyra-debacle.