Dr. Renato Fasciati, directeur van RhB, en dr. Thomas Ahlburg, groeps-CEO van Stadler, presenteerde vandaag de “Steenbok” voor het eerst aan het publiek. Ongeveer 120 genodigden uit zaken en politiek keken in Altenrhein live naar de spectaculaire entree van de nieuwe eenheid. De twee CEO’s sneden ceremonieel een rood lint bij de uitloop bij het verlaten van de nieuwe trein. De roll-out is een van de belangrijkste mijlpalen in het ontwikkelingsproces van een railvoertuig. In de industrie is het gebruikelijk dat dit moment naar behoren wordt gevierd.
Eind juni 2016 bestelde RhB laagspannings elektrische tractie-eenheden van Stadler. Voor de RhB is dit de grootste aankoop van rollend materieel in zijn geschiedenis. De 36 “Capricorn” is in belangrijke mate bijdragen aan de modernisering van de bestaande vloot bij RhB en laat de Graubünden rail spoorwegmaatschappij een stap verandering in productiviteit. De RhB is van plan om de eerste nieuwe vier-wagen treinen op de Landquart-Davos-Filisur gebruiken vanaf de late herfst 2019 zal naar verwachting in 2021 met de Flügelzugbetrieb Landquart-Klosters-Davos / St. Moritz begon. Treinen worden ook gebruikt in de Surselva en in het lagere gedeelte. Trouw aan de toekomstige toepassing van de nieuwe treinen, werd de gelegenheid heel bündnerisch gemarkeerd: comedian Claudio Zuccolini onder leiding van het programma en de gasten werden getrakteerd op specialiteiten uit Graubünden.
Renato Fasciati: «Een mijlpaal op twee manieren»
“De nieuwe “Steenbok” is een mijlpaal op twee manieren. Aan de ene kant kunnen we onze passagiers meer comfort bieden. Met de geleidelijke ingebruikname van de nieuwe treinen hebben we modern, gehandicapten toegankelijk rollend materieel over het hele netwerk. Ten tweede is het met een waarde van 361 miljoen Zwitserse frank het grootste inkoopproject in onze geschiedenis. De nieuwe treinen zijn een belangrijke productiviteits toename voor het spoorwegverkeer in Graubünden. We zijn blij met Stadler, een partner van vele jaren, met wie we dit project met succes kunnen realiseren, “zei Dr. Ing. Renato Fasciati.
Thomas Ahlburg: “Plezier om een trein te bouwen voor Zwitserse rails”
“We zijn erg trots om vandaag de nieuwe trein voor Graubünden samen met RhB te presenteren. Het hele Stadler-team is altijd blij als we als Zwitserse fabrikant een trein mogen bouwen voor op de Zwitserse rails. Sinds 1963 hebben we voor de RhB treinen, locomotieven en wagens kunnen bouwen. Door de jaren heen heeft gestaag opgebouwd vertrouwen en wederzijdse kennis er in belangrijke mate aan bijgedragen dat de trein zo snel is ontwikkeld en gebouwd. De robuuste en comfortabele treinen zullen de RhB-passagiers veel plezier bezorgen, “Dr. Thomas Ahlburg op de Festanlass van vandaag.
Het principe van «winging»
Nieuw in deze trein is de werking van de vleugeltrein. In deze meerdelige trein worden onderweg treinen gescheiden, die “vleugels” worden genoemd. De twee delen gaan verder naar verschillende bestemmingen. In de tegenovergestelde richting worden de twee delen herenigd en gaan ze samen verder. Dit kan worden gerealiseerd op de single-track route tussen Landquart en Klosters de halfuurdienst zonder uitgebreide route-upgrades. Voor een soepele werking van de vleugelklep hebben de «Steenbokken» automatische koppelingen.
De vierwagentreinen hebben 164 comfortabele stoelen, waarvan er 35 in de 1e klas zijn. Reizigers vinden verkooppunten in elk compartiment. Het moderne passagiersinformatiesysteem houdt passagiers op de hoogte van hun reis. Bijzonder is de transmissie van het zicht vanaf de camera aan de voorzijde in de bestuurderscabine. Dat, zoals in de meeste RhB treinen, met inbegrip van de nieuwe “Capricorn” in alle compartimenten hebben geopende vensters, wordt de rij-ervaring verder vergroot door de Graubünden. Dankzij de grote multifunctionele compartimenten die “Capricorn” voldoende ruimte voor fietsen, ski’s en andere sporten apparatuur, alsmede voor kinderwagens en bagage bieden. Bron: Stadler Rail – foto: Stadler – Video: RhB.