Met ingang van het rijseizoen 2022 maakt de Stoomtrein Katwijk-Leiden de volledige rit rondom het Valkenburgse Meer. De laatste ontbrekende schakel was een brug die kortgeleden werd geplaatst. Nu wordt gewerkt aan de baan erhéén en vervolgens aan het spoor eróp. Vele meters van het traject zijn inmiddels al gelegd en deze groeien nog dagelijks.
Ringlijn
Vanaf de komst naar Valkenburg (ZH) bestond het plan een complete ringlijn om de recreatieplas aan te leggen. Maar het meer is tevens zandpunt voor de bouw. De afvoer van zand gebeurde per schip, via een kanaal vlakbij de remise van de stoomtrein. De scheepvaart had deze verbinding nodig en dat verhinderde de bouw van een (lage) brug. Het zandvervoer ligt nu enige tijd stil. Er komt een nieuwe indeling van het gebied, met een andere uitgang voor de zandschepen. Het kanaal is dan niet meer nodig. De trambrug – afkomstig van de NS in Haarlem- lag al enige tijd klaar en kon eind van de zomer op zijn definitieve plek over het kanaal worden geplaatst. Thans wordt circa 900 meter spoor gelegd vanaf het tijdelijke eindpunt bij de vroegere vliegbasis naar de brug. Aan de kant – bij de remise – is de aansluiting op het bestaande tracé in aanbouw. Na afronding van deze werkzaamheden, is de ring rond het meer gesloten!
Zwaar spoor
Vanaf het huidige eindpunt van de trein – vlakbij de vroegere vliegbasis – lopen al honderden meters nieuwe lijn richting brug. Het traject wordt uiteraard enkelspoor. De vrijwilligers gebruiken een zwaar profiel: 24 kilo per meter. Gekocht via Nedex Impo, een importfirma van spoorstaven. Ze worden bevestigd op houten dwarsliggers waarvan de hoogte en breedte overeenkomen met de bielzen van de spoorwegen. De lengte is uiteraard minder en afgestemd op het smalspoor van de Stoomtram Katwijk-Leiden. Met het leggen van het spoor is het werk niet af, want het moet daarna nog geballast, gericht (zijwaartse afwijkingen verwijderen) en gezicht (hobbels wegwerken) worden.
Meer plannen
Het blijft overigens niet bij het sluiten van de ring. Het binnenmuseum wordt geheel nieuw ingericht, waarbij de stoomtram van de Gelderse Tramwegen in het centrum van de belangstelling komt. Er is bovendien een verdieping bijgebouwd, waar het industriële smalspoor naar voren komt. Diverse wagens en locomotieven zijn in restauratie, waarbij loc 607 (Vrijland) van de vroegere Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik een van de bedrijfsvaardige (!) pronkstukken wordt. Het buitenmuseum wordt uitgebreid met een kolenmijn. Zoals bekend is in de mijnbouw nog steeds veel smalspoor in gebruik, zodat dit aspect niet gemist kan worden in Valkenburg!
Foto’s: Hans van Lith,
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.
Het verhaal over de zandschepen klopt niet. De zandschepen varen nog steeds (ik heb er vanmorgen nog een zien varen) en kunnen gewoon onder de brug door, waardoor er hellingen in de spoorbaan moeten worden aangelegd. Het probleem was dat de zandwinner jarenlang geen toestemming gaf om de spoorbaan langs het zanddepot aan te leggen. Na flinke druk is de zandwinner nu wel akkoord gegaan, onder een aantal voorwaarden. Daarnaast was er onenigheid met de provincie Zuid-Holland over de kosten van de aanleg van het baanlichaam en de landhoofden voor de brug. Ook hier is nu uiteindelijk overeenstemming over bereikt.
De bielzen zijn oude normaalspoorbielzen, die voor gebruik in deze smalspoorbaan doormidden zijn gezaagd, zodat uit één oude biels twee nieuwe zijn ontstaan. Om de rails te kunnen bevestigen, moesten er heel veel gaten in deze bielzen worden geboord. Allemaal vrijwilligerswerk!
Spoor wordt niet gezicht maar gelicht en onderstopt.