Volgens deskundigen wordt het komende weken een bende op het spoor. Volgens Rover rijdt bv. de trein van A naar B niet op de derde donderdag van de maand. Andere treinen rijden niet op even weken wel en andere op oneven juist weer wel. Kortom niet om uit te komen. Vandaar wij aan de NS gevraagd hebben om een lijst met probleem treinen. Hieronder enige toelichting. Wijzigingen onder voorbehoud.
Eerste blad – opgeheven treinen
Tweede blad – treinen met een wijziging van meer dan 5 minuten
Het eerste blad betreft circa 120 treinritten per week die NS wil rijden maar die niet kunnen rijden. (Dit is dus nog exclusief hetgeen de overige reizigers- en goederenvervoeders niet toegewezen gekregen hebben.) Late (hoge) treinnummers horen bij de voorafgaande dag, dus na middernacht.
Enige opmerkingen:
– IC 3089 Utrecht – Nijmegen kan 7 nachten per week niet rijden. Er komt een vervangende IC 3091 die een half uur later gaat rijden. Dus Arnhem en Nijmegen krijgen een half uur latere laatste verbinding vanuit de Randstad. Dat is dus een verbetering door het OHR
– de nieuwe nachttreinen Eindhoven – Utrecht kunnen deels niet rijden in de nacht do-vr
Het tweede blad betreft ruim 200 treinritten per week die een aangepaste dienstregeling krijgen. In het algemeen betekent dit een 5 tot 20 minuten langere reistijd tussen station A en B. In een enkel geval betekent dit rijden over andere sporen waardoor er niet langs een perron gestopt kan worden.
De kopij voor het Spoorboekje is op 8 oktober noodgedwongen afgesloten. We hebben het nu laten drukken met onze 120 treinritten minder en met meer dan 200 ritten met aangepaste tijden.
Een paar highlites van de gevolgen voor de reizigers:
– laatste verbinding Randstad – Twente op ma – do een half uur vroeger
– laatste verbinding Randstad – Nijmegen op alle avonden van de week een half uur later. (toch enig voordeel!)
– nachtnet Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven in de nacht van do op vr slechts beperkt mogelijk.
– laatste reismogelijkheden Hoorn – Enkhuizen op maandagavond rond 23.15 i.p.v. 01.15 = 2 uren vroeger dan de overige avonden!
– laatste IC Dordrecht – Roosendaal vervalt
– laatste stoptrein Gouda – Utrecht op ma t/m do een half uur eerder
– laatste stoptrein ‘s-Hertogenbosch – Breda rijdt een uur eerder.
– laatste en eerste ritten Alphen a/d Rijn – Gouda v.v. vervallen op maandagavond, resp dinsdagochtend.
– laatste en eerste rit Geldermalsen – Tiel v.v. vervalt op woensdagavond, resp donderdagochtend (gemeente Tiel heeft protest aangetekend bij ProRail)
– laatste reismogelijkheden tussen Leiden, Alphen a/d Rijn en Woerden op maandagavond al rond 23.20 i.p.v. 00.20
– laatste Intercity’s uit de Randstad zijn op ma t/m do-avond 20 minuten langer onderweg naar Assen en Groningen
– laatste Intercity’s uit de Randstad zijn op ma t/m do-avond 20 minuten langer onderweg naar Sittard, Heerlen en Maastricht.
– laatste Sneltreinen Amsterdam – Rotterdam v.v. zijn op ma t/m do-avond 20 tot 40 minuten langer onderweg .
– laatste stoptrein Eindhoven – Weert rijdt op ma t/m do-avond een uur eerder.