De Oriënt-Express alleen nog als toeristentrein

Sinds maandag, de dag dat de nieuwe dienstregeling inging ,is de Oriënt-Express niet meer terug te vinden in de dienstregeling van de internationale spoorwegen. De treinverbinding is het slachtoffer geworden van de populariteit van hogesnelheidslijnen en low-budget luchtvaartmaatschappijen.

De Oriënt-Express was de eerste grote Europese luxe langeafstandstrein. De trein werd in 1883 op initiatief van Georges Nagelmackers en zijn Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) ingezet. Aanvankelijk reed de trein van Parijs naar Boekarest. Later werd die route doorgetrokken tot Istanbul. In 1977 werd de trein opgeheven, maar op initiatief van reisorganisaties reed de trein sindsdien zo nu en dan als toeristische trekpleister op – delen van – de route. De laatste jaren verbond de trein Straatsburg en Wenen nog en reed zo over een deel van de oorspronkelijke route. Hopelijk blijven de wagons behouden voor toeristische ritten. Volgens Jos Beltman – directeur INCENT – is het doek voor de Orient-Express NIET definitief gevallen. Al sinds de 80-er jaren biedt Incent reizen aan met de beroemde Orient-Express (voluit: Venice Simplon-Orient-Expres) en dat blijft zo . Ook de komende jaren blijft de trein rijden: van maart t/m november, nomaal tussen Londen/Parijs en Venetië en komend jaar voor het eerst en eenmalig met vertrek uit Amsterdam. Zie ook: http://www.incento.nl/ en http://www.orient-express.com/. Bron Historieknet.nl